ESG to jeden z często podejmowanych podczas XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu tematów.
– Wpisanie ESG na sztandary wiele dziś ułatwia. Niemniej nie przydawałabym temu aż takiej wagi. Sytuacja ta przypomina tę z 2000-2001 roku, kiedy mieliśmy do czynienia z bańką internetową. Wtedy ogłoszenie, że ktoś dopiero będzie prowadził biznes w sieci sprawiało, że taka firma była lepiej wyceniana, cieszyła się większym zainteresowaniem. Tymczasem to, czy osiągnie sukces zależy od wielu czynników, choć na pewno tym przedsiębiorcom, którzy będą przestrzegać zasad ESG będzie na rynku łatwiej – nie ma wątpliwości Dorota Macieja, członek zarządu PZU Życie SA.
ESG – od tego nie ma już odwrotu
Temat ESG staje się popularny, rośnie świadomość firm, inwestorów i konsumentów. Pojawiły się też nowe regulacje. Mowa o Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych.
– Te firmy, które poradzą sobie ze strategicznym zaadresowaniem tego wyzwania, a zarazem ogromną szansą, wygrają. Raz, że pojawią się inwestycje, a dwa, że za chwilę, jeśli firmy nie będą w stanie wykazać się tego rodzaju działalnością, to będzie to wpływało na budowanie ich wartości. Nie było jeszcze takich czasów. Patrzę na to wszystko z wielką nadzieją – zauważa Irena Pichola, partner, lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i Europie Środkowej Deloitte Advisory.
Zdaniem Wojciecha Hanna, prezesa Banku Ochrony Środowiska, jesteśmy świadkami wielkiego i nieodwracalnego procesu wchodzenia światowego i polskiego biznesu w odpowiedzialność środowiskową, społeczną oraz pod względem zarządzania firmą.
– Od tego nie ma już odwrotu. Kto dzisiaj nie pójdzie w kierunku ESG tego za chwilę nie będzie albo będzie w drugiej lub trzeciej biznesowej lidze. To nie jest pytanie o to, ile to kosztuje, ale co będzie jeśli tego nie zrobimy – przekonuje Wojciech Hann.
I dodaje, że dziś przyszedł czas, by zacząć zadawać pytania o najlepsze praktyki w ESG.
Lepsze wyniki finansowe
Przy realizacji celów ESG ważny jest – co podkreślają przedstawiciele biznesu – wynik finansowy, bo bez tego ciężko jest realizować szczytne cele środowiskowe, społeczne czy związane z zarządzaniem.
– Dlatego dokonaliśmy transformacji. Żabka najpierw musiała się zmienić dla klientów. Następnie przeszliśmy przez cyfryzację i dopiero w tej chwili jesteśmy w stanie wziąć większą odpowiedzialność za sprawy, które są ważne, za ESG. Chcemy to robić w taki sposób, który jest autentyczny i który jest zintegrowany ze strategią biznesową. To już nie jest pytanie czy, ale jak – zwraca uwagę Anna Grabowska, wiceprezes ds. komercyjnych Żabka Polska.
ESG – zdaniem Piotra Dmuchowskiego z HSBC w Polsce – firmom się opłaca. Ponad 60 proc. badań, przeprowadzanych w ostatnich latach, wskazuje na pozytywną korelację między podejściem firmy do ESG a jej wynikami finansowymi.
– Co ważne, ta korelacja staje się bardziej wyraźna w długim terminie – podkreśla Piotr Dmuchowski.
75 proc. dostawców to ESG
Jeśli chodzi o podejście do ESG to najwięksi rynkowi gracze, jak m.in. Allegro czy PZU, stawiają dziś sobie dużo ambitniejsze cele. Chcą zmieniać rynek i edukować konsumentów oraz partnerów biznesowych.
– Uczymy sprzedawców, jak zapakować towar w sposób zrównoważony czy jak segregować odpady. Wkrótce zacznie funkcjonować centrum logistyczne, które pozwoli nam na większą kontrolę nad tym, jak zapakowany i dostarczany jest towar – wylicza Marta Mikliszańska z Allegro.
– Zgodnie z nową strategią Grupy PZU na lata 2021-2024, chcemy m.in. osiągnąć neutralność klimatyczną, zweryfikować pod kątem stosowania zasad ESG ponad połowę swoich największych korporacyjnych klientów, zachęcać klientów do przechodzenia na OZE oraz promować transport niskoemisyjny poprzez odpowiednią ofertę ubezpieczeniową – wtóruje Dorota Macieja z PZU Życie SA. Bycia ESG od firm oczekują także konsumenci. Młodzi są w stanie poświęcić część swoich zysków w imię odpowiedzialnego inwestowania i korzyści związanych z wartościami, które są dla nich ważne.
– Kupujący są dziś gotowi poczekać dłużej na zakup, wiedząc, że dzięki temu transport wygeneruje mniejszy ślad węglowy czy dopłacić, by produkt był zapakowany w bardziej ekologiczny sposób – zapewnia Marta Mikliszańska z Allegro.
Motorem zmian w kontekście ESG może też być zrównoważona bankowość. Część największych banków już zapowiada, że firmy, które nie będą ESG będą odcinane od finansowania.
Pojawia się tu jednak problem okresu przejściowego. Bo – jak zauważa prezes BOŚ – żeby wyjść z otoczenia, które nam nie odpowiada przez jakiś czas w tym otoczeniu musimy funkcjonować. Pewnych zmian nie da się przeprowadzić z dnia na dzień.
– Bez dostępu do kapitału nie uda się przeprowadzić transformacji. Często słyszymy od inwestorów, że zielone spółki są drogie i dobrze jest wejść w tzw. spółki półzielone, które potrzebują funduszy, by się zmieniać. Grupa PZU sama też wspiera transformację polskiej gospodarki. Już w połowie bieżącego roku zaangażowała 150 mln zł w finansowanie budowy farm wiatrowych, a kolejnych 300 mln zł ulokowała w obligacjach ESG – dodaje Dorota Macieja z PZU Życie SA.
Niezależnie od trudności ESG to przyszłość, przed którą nie ma już ucieczki. Nastroje polskich konsumentów zmieniają się. Jak wynika z badań Deloitte, 81 proc. Polaków jest zaniepokojonych zmianami klimatu. W tej grupie 75 proc. ankietowanych jest gotowych podejmować pewne decyzje związane z wyborem produktu czy miejsca pracy w nawiązaniu do aspektów środowiskowych.
Płatna współpraca z Grupą PZU