Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Daniel Bochen
|
aktualizacja

Ewidencja czasu pracy 2019. Zmiany w obowiązkach pracodawców

1
Podziel się:

Od nowego roku wprowadzono kilka istotnych zmian dotyczących dokumentów związanych z czasem pracy. Podpowiadamy, jak powinna wyglądać ewidencja czasu pracy w 2019 r.

Ewidencja czasu pracy 2019. Zmiany
Ewidencja czasu pracy 2019. Zmiany (iStock.com)

Ewidencja czasu pracy 2019. Zmiany oraz dokumenty

Ewidencja czasu pracy jest dokumentem zawierającym m.in. przepracowany czas pracy danego pracownika wynikający ze świadczenia usługi lub wykonania zlecenia. Jedną z najistotniejszych zmian w nowym roku jest skrócenie czasu, w którym można przechowywać akta pracownicze.

Czas ich przechowywania zostaje skrócony z 50 do 10 lat. Cała dokumentacja zarówno pracownicza, jak i płacowa trafi po tym okresie do ZUS-u.

Każdy pracodawca zobwiązany jest, by prowadzić ewidencję czasu pracy, a także np. karty wynagrodzeń oraz kartę, na której ewidencjonuje się przydział odzieży i obuwia roboczego.

Zobacz także: Zobacz: Czas pracy. Praca po 12 godzin dziennie? "Nie ma co popadać w skrajności"

Podpowiadamy także jakie dokumenty powinny znajdować się w ewidencji czasu pracy.

Ewidencja czasu pracy 2019. Dokumenty:

  • potwierdzenie, że pracownik otrzymał rozkład czasu pracy;
  • karta ewidencji czasu pracy określonego okresu rozliczeniowego, która zawiera: liczbę godzin, które zostały przepracowane, liczbę dni wolnych od pracy oraz liczbę usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy;
  • lista wniosków pracowniczych, które dotyczą m.in. zwolnień z pracy udzielanych po to, by pracownik mógł załatwić sprawy osobiste oraz ustaleń związanych z indywidualnym rozkładem czasu pracy.

Ewidencja czasu pracy powinna zawierać również dokładną dokumentację związaną z wynagrodzeniem za pracę, a także inne świadczenia, które są związane z pracą.

Ewidencja czasu pracy 2019. Czas na wprowadzenie zmian

Nowelizacja rozporządzenia dotyczącego ewidencji czasu pracy dotyczy nie tylko nowych pracowników, ale i tych, którzy są już zatrudnieni. W tym drugim przypadku możliwe jest zastosowanie 12-miesięcznego okresu przejściowego, który pozwala na dostosowanie się pracodawcy do nowych warunków.

W sytuacji, gdy zmiana pracodawcy następuje w czasie 12 miesięcy od momentu zmiany przepisów, a dotychczasowy pracodawca nie wprowadził nowych zasad, to aktualny zatrudniający ma na zmianę 12 miesięcy.

Ewidencja czasu pracy musi być już prowadzona na nowych zasadach również, jeśli wcześniej zwolniony pracownik podejmuje pracę na nowo u tego samego pracodawcy.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
Przemek
6 lat temu
u mnie w biurze odkąd wprowadziłem karty magnetyczne firmy Cardon, to nie ma zadnego problemu z ewidencja czasu pracy
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
Przemek
6 lat temu
u mnie w biurze odkąd wprowadziłem karty magnetyczne firmy Cardon, to nie ma zadnego problemu z ewidencja czasu pracy