Planowana fuzja Grupy PSA i Fiat Chrysler Automobiles (FCA) nie jest oparta na zamykaniu zakładów - wynika z informacji przekazywanych przez władze obu koncernów w listach do pracowników. Listy przybliżające ideę fuzji przekazano także załogom polskich fabryk FCA i Opla.
W informacjach do załogi podkreślono, że trudno ocenić, czy i jaki wpływ fuzja będzie miała na polskie fabryki. Szefowa "Solidarności" w tyskiej fabryce FCA Wanda Stróżyk powiedziała PAP, że o planowanej fuzji nie tylko związkowcy, ale także kierownictwo zakładu, dowiedzieli się z mediów. Informacji na ten temat nie miała też europejska rada pracowników, skupiająca przedstawicieli strony społecznej FCA z różnych krajów.
Czytaj też: Wirtualna Polska przejmuje Autocentrum
Szefowa "S" w FCA zapewniła, że w procesie związanym z fuzją obu firm związkowcy będą zabiegać zarówno o utrzymanie miejsc pracy oraz obowiązujących w zakładach umów społecznych, jak i o godziwe wynagrodzenia pracowników. Oceniła, że obecnie pracownicy fabryk Grupy PSA (Opla) w Gliwicach i Tychach zarabiają ok. tysiąc zł miesięcznie więcej od pracowników fabryki FCA w Tychach. Jej zdaniem, połączenie firm może być drogą do wyrównywania i podnoszenia wynagrodzeń.
O planowanej fuzji grup motoryzacyjnych FCA i PSA poinformowano w ubiegły czwartek, rozmowy mają być sfinalizowane w nadchodzących tygodniach. Nowa firma będzie czwartym największym producentem samochodów na świecie. Jej prezesem ma być obecny prezes FCA John Elkann, a dyrektorem generalnym prezes Grupy PSA Carlos Tavares.
Grupa PSA to francuski koncern motoryzacyjny, producent samochodów osobowych, dostawczych i jednośladów. Właściciel marek Peugeot, Citroën, DS, Opel i Vauxhall. Z kolei FCA to połączone koncerny włoskiego Fiata i amerykańskiego Chryslera.
Czytaj także: Duże zmiany w kodeksie drogowym. Sprawdź jakie
Grupa FCA ma w Polsce pięć zakładów produkcyjnych, zatrudniających łącznie ok. 6,5 tys. pracowników. Najwięcej - ok. 2,6 tys. osób pracuje w fabryce samochodów w Tychach, gdzie wytwarzane są Fiat i Abarth 500 oraz Lancia Ypsilon. Przeszło tysiąc osób zatrudnia fabryka silników Powertrain w Bielsku-Białej. Ponadto FCA ma fabryki komponentów w Sosnowcu i Skoczowie. Natomiast do Grupy PSA należą dwa przejęte ponad 2 lata temu zakłady Opla: fabryka samochodów w Gliwicach (trwają przygotowania do uruchomienia tam produkcji aut dostawczych) i silników w Tychach (od stycznia br. wytwarzane są tam silniki PureTech), zatrudniające w sumie ok. 3 tys. pracowników.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl