Z każdym rokiem rośnie świadomość inwestycyjna Polaków. Coraz więcej osób nie tylko stara się oszczędzać pieniądze, ale też szuka instrumentów finansowych, w które może ulokować zgromadzony kapitał. Jak wynika z tegorocznego badania "Finanse Polaków", przeprowadzonego przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, co dziesiąty rodak (11 proc. respondentów) inwestuje swoje nadwyżki pieniężne. To wzrost o 4 proc. w porównaniu z ubiegłorocznym badaniem.
Przeciętny polski inwestor to mężczyzna mieszkający w dużym mieście, który ma wyższe wykształcenie i prowadzi własną działalność gospodarczą lub jest zatrudniony na etacie. W co inwestujemy? Wśród dostępnych metod ankietowani najczęściej wskazali na waluty obce (11 proc.), kruszce (10 proc.) oraz nieruchomości (8 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się bankowe produkty inwestycyjne i obligacje (po 7 proc. wskazań), a także akcje i zakup ziemi (po 6 proc.).
Polska firma z globalnym zasięgiem
Coraz bardziej popularne staje się obecnie inwestowanie przez internet. Nie wychodząc z domu, możemy obracać akcjami giełdowymi czy kupować waluty, aktualne kursy i ofertę śledząc w telefonie. Jak wynika z cyklicznych badań IAB Polska Mobile, już w 2014 r. 42 proc. użytkowników smartfonów deklarowało ich wykorzystanie do operacji finansowych. Trzy lata później odsetek ten wzrósł do 59 proc. Obecnie szacuje się, że 8 na 10 inwestorów korzysta głównie z narzędzi online.
Jednym z liderów sektora mobile investing jest XTB. To założony w 2004 r. w Warszawie fintech zajmujący się dostawą produktów, usług i rozwiązań technologicznych w zakresie obrotu instrumentami finansowymi. W 2005 r. spółka uzyskała zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na świadczenie usług maklerskich na wszystkich produktach finansowych, a od 2016 r. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych (jej kapitalizacja na GPW sięga ponad 8 mld zł). Warto to podkreślić, bo choć rozpoznawalność marki XTB jest duża (wiele osób zapewne choć raz spotkało się z jej nazwą, np. przy okazji dużych wydarzeń sportowych), to wciąż sporo osób nie wie, że popularna aplikacja wywodzi się właśnie z Polski.
Być może dzieje się tak z uwagi na sukces, jaki odniosło XTB. Dziś jest to firma o globalnym zasięgu, z powodzeniem konkurująca z innymi światowymi fintechami do zarządzania finansami. Centrala wciąż znajduje się Warszawie, ale spółka ma też 12 biur regionalnych na różnych kontynentach – od Chile, przez stolice państw europejskich, po Zjednoczone Emiraty Arabskie i Indonezję. Z platformy korzysta już ponad 1 mln użytkowników na całym świecie. Tylko w III kw. 2024 r. dołączyło do niej ponad 108 tys. nowych klientów (wobec 67,5 tys. w analogicznym okresie w 2023 r.), co dało roczny wzrost na poziomie 60 proc.
Dynamiczny rozwój marki oraz jej rozpoznawalność w skali globalnej związane są także ze wzmożoną aktywnością marketingową. Ambasadorami XTB w ostatnich latach zostawały największe gwiazdy sportu, m.in. słynny portugalski trener José Mourinho, były znakomity bramkarz Realu Madryt i reprezentacji Hiszpanii Iker Casillas, jak również wybitni zawodnicy UFC Joanna Jędrzejczyk, Jiří Procházka i Conor McGregor. Aktualnie z XTB współpracuje były doskonały napastnik Juventusu Turyn, FC Barcelony i AC Milan Zlatan Ibrahimović. Kampanii z udziałem szwedzkiego piłkarza towarzyszy nowe hasło pozycjonujące markę: "Tu pracują Twoje pieniądze" (ang. "Where your money works").
Aplikacja do kompleksowego zarządzania finansami
XTB swoją działalność rozpoczynało od rynku Forex (najważniejsze miejsce wymiany walut online na świecie). Przez lata specjalizowało się także w instrumentach CFD (kontrakty na różnice kursowe najróżniejszych aktywów, np. kryptowalut, indeksów giełdowych i surowców). Od 2020 r. spółka systematycznie rozszerza jednak ofertę dla inwestorów. Celem jest stworzenie narzędzia dla jak największego grona odbiorców, a co za tym idzie, przemiana brokera w aplikację do kompleksowego zarządzania finansami, w tym inwestowania (aktywnego i pasywnego) oraz oszczędzania.
Aktualnie klienci XTB mogą inwestować w ponad 6300 instrumentów finansowych, m.in. w akcje i fundusze ETF oraz Akcje Ułamkowe (zaczynając już od niewielkich kwot). Użytkownicy platformy mogą ponadto zbudować własny Plan Inwestycyjny oparty o fundusze ETF, a ich niezainwestowane środki są oprocentowane. Od października 2024 r. mają też możliwość założenia rachunku IKE i odkładania pieniędzy na dodatkową emeryturę. Na początku przyszłego roku polscy klienci będą mieli możliwość założenia rachunku IKZE oraz skorzystania z wirtualnego portfela z kartą wielowalutową (obecnie usługa dostępna jest już w Czechach i Portugalii).
Polska spółka, w przeciwieństwie do swoich globalnych konkurentów, którzy korzystają z gotowych rozwiązań, stale rozwija autorską platformę inwestycyjną XTB. Nad nowymi produktami pracuje blisko 500 pracowników działu Technologii i Produktu. Firma ma też własny dział AI, który zajmuje się wykorzystaniem sztucznej inteligencji do poprawy UX aplikacji czy analizy opinii klientów z całego świata. Specjaliści działu Technologii i Produktu stanowią ponad 50 proc. wszystkich pracowników zatrudnionych w grupie XTB.
Co ważne, firma dba o zwiększenie wiedzy na temat ekonomii wśród młodych Polaków. Fundacja XTB prowadzi programy, których celem jest edukacja młodzieży szkół średnich o finansach i inwestowaniu. W tym roku szkolnym 100 klas z województwa mazowieckiego uczestniczy w programie "Akademia Jutra. Finanse z klasą", a na początku 2025 r. ruszy program klas patronackich prowadzony wspólnie z Polskim Towarzystwem Ekonomicznym. XTB jest także sponsorem polskiej reprezentacji na Międzynarodową Olimpiadę Ekonomiczną, która w tym roku wróciła z Aten z kompletem złotych medali.
Spółka zaznacza, że tylko edukacja, zdobycie wiedzy i zwiększenie świadomości finansowej pozwalają na zminimalizowanie ryzyka inwestycyjnego. Inwestując pieniądze, każdy powinien podejmować odpowiedzialne decyzje w oparciu o swoją aktualną sytuację finansową, horyzont czasowy inwestycji czy skłonność do ryzyka.
Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 74% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD. Zastanów się czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD, i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.
Płatna współpraca z XTB