"Epidemia przyniosła ze sobą reperkusje gospodarcze i polityczne, z którymi mierzą się rządy na całym świecie" – przekonuje Włodzimierz Schmidt prezes IAB Polska w gorącym apelu skierowanym do reklamodawców.
Organizacja zrzeszająca największe polskie firmy z branży cyfrowej przypomina, że obecnie pierwszymi ofiarami koronawirusa stała się branża turystyczna oraz eventowa, a zwolnienia tam mogą sięgnąć nawet 70 proc.
"Koronawirus zaczyna dusić kolejne gałęzie gospodarki, w tym cały ekosystem reklamowy" – dodaje prezes IAB Polska.
W jego ocenie obecny kryzys związany z pandemią wirusa wymusi na światowej gospodarce dalszą digitalizację, a w wielu dziedzinach to właśnie cyfryzacja pozwala ratować wiele przedsiębiorstw. Organizacja uważą, że to właśnie proces dalszego przestawiania się na sprzedaż czy operowanie w internecie pozwoli polskiemu biznesowi stanąć na nogi.
Widać to zresztą już dziś. Jak pisaliśmy, do internetu wchodzi już m.in. Żabka, która w ten sposób chce sprzedawać swoje produkty. Poza handlem do internetu przeniosły się też usługi czy wiele urzędów.
W apelu IAB Polska czytamy też, że organizacja posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie, by takie zmiany w gospodarce wdrażać.
"Niestety uderzenie kryzysu nie ominęło całego ekosystemu reklamowego. Już teraz wiemy, że wielu reklamodawców rozważa relokowanie budżetów reklamowych, bądź też rezygnację z zaplanowanych kampanii w ramach zabezpieczenia środków finansowych. Zagrozi to płynności finansowej wszystkich ogniw w łańcuchu reklamowym: od agencji, przez domy mediowe, firmy ad-tech, po wydawców" - pisze Włodzimierz Schmidt.
Organizacja apeluje, by nie ograniczać budżetów reklamowych, bo to pozwoli przetrwać branży, ale także przyśpieszy transformację cyfrową polskich firm. Jak dodano, pozwoli to zadbać także o wysoką jakość dziennikarstwa. A to w momencie pandemii ma kluczowe znaczenie.
"Redakcje od kilku tygodni pracują na pełnych obrotach, aby przekazywać społeczeństwu rzetelne informacje, jednocześnie walcząc z fake newsami, które eskalują obawy społeczne. Wolne, wysokiej jakości dziennikarstwo jest podstawą demokratycznego Państwa, dlatego apelujemy o jego wsparcie" – dodaje IAB.
Apel dotyczy też blokowania budżetów reklamowych przy treściach poświęconych pandemii COVID-19. Organizacja wyjaśnia, że wydawcy podejmują wszelkie możliwe starania, by dopasowywać kampanie do kontentu.
"Rekomendujemy zatem ponowną weryfikację ustawień kampanii, a w razie jakichkolwiek wątpliwości, prosimy o kontakt z wydawcami w celu ustalenia najbezpieczniejszej strategii działania dla obu stron. Pamiętajmy, że w czasie pandemii powstaje dużo wartościowych materiałów o charakterze poradnikowym, oferujących wsparcie, nakłaniających do pozytywnych zachowań i zawierających szereg inspiracji" – informuje IAB.
Organizacja zrzeszająca wydawców i firmy internetowe dodaje, że Polacy niemal całość swojej aktywności przenieśli do internetu. Powołując się na analizę marek "BrandZ" po kryzysie w 2008 roku, dużo szybciej ze spadku przychodów wychodziły firmy, które nie rezygnowały z komunikacji.
IAB Polska dodaje, że wychodząc naprzeciw potrzebom biznesu, zorganizowano cykl webinarów, podczas których eksperci opowiedzą o narzędziach digitalowych oraz innych gotowych rozwiązaniach, które pomogą usprawnić proces cyfryzacji w firmach oraz zminimalizować uderzenie kryzysu gospodarczego. Udział w webinarach jest bezpłatny. Szczegóły można znaleźć na stronie http://covid.iab.org.pl/.