Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Firmy transportowe toną w długach. Do oddania jest ponad miliard złotych

67
Podziel się:

Zaległości firm z sektora transportu, spedycji i logistyki wobec kontrahentów sięgają 1,13 mld zł - wynika z danych Krajowego Rejestru Długów. Prawie 70 proc. zadłużonych firm z tego sektora stanowią jednoosobowe działalności gospodarcze.

Firmy transportowe toną w długach. Do oddania jest ponad miliard złotych
Przedsiębiorcy zajmujący się transportem i gospodarką magazynową mają do oddania średnio 40 tys. zł (PAP, Wojtek Jargiłło)

Sektor TSL (transport, spedycja, logistyka) jest jednym z najbardziej prężnych, ale i zadłużonych branż w polskiej gospodarce - zwrócił uwagę w rozmowie z PAP prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki.

Odpowiada za ok. 6 proc. PKB, ale jednocześnie jego zaległości wobec innych firm sięgają 1,13 mld zł - wskazał Łącki.

Według danych Krajowego Rejestru Długów zadłużeni przedsiębiorcy zajmujący się transportem i gospodarką magazynową mają do oddania średnio 40 tys. zł. Na koniec września br. w KRD widniało 28 139 firm z branży TSL. W ostatnim roku ich liczba spadła o ok. 3 proc. - dług pozostał jednak na zbliżonym poziomie (sektorowi udało się spłacić ok. 5,5 mln zł).

- W ciągu całego 2020 r. zaległości sektora TSL wzrosły o 1/4. Przybywało ich też w 2021 r. Wyraźną odwilż przyniósł dopiero czwarty kwartał ubiegłego roku. W kolejnych miesiącach poziom zadłużenia zaczął się stabilizować, by na koniec września tego roku wynieść 1,13 mld zł - powiedział Łącki.

Dodał, że branża "nie wróciła do formy, bo zadłużenie cały czas utrzymuje się na wysokim poziomie".

Co piąty dłużnik jest z Mazowsza

W dziale transportu i gospodarki magazynowej za największą sumę nieopłaconych faktur i rachunków odpowiadają przewoźnicy lądowi. Sięga ona niemal 1 mld zł (999 366 870 zł). Wiele tych zaległości należy do transportu drogowego (880,1 mln zł) - zwrócili uwagę eksperci KRD.

Najgorzej z regulowaniem zobowiązań radzą sobie przedsiębiorstwa TSL z Mazowsza, których zaległości sięgają 232,7 mln zł. W tym województwie działa blisko co piąty dłużnik z tego sektora. W pierwszej trójce dłużników są też firmy śląskie (135,9 mln zł) i wielkopolskie (124,7 mln zł).

Według analityków struktura wierzycieli branży transportu i gospodarki magazynowej pokazuje, że problemy z płatnościami w sektorze nie są przelotne. Na największą kwotę (321,7 mln zł) dłużnicy transportowi zalegają firmom windykacyjnym i funduszom sekurytyzacyjnym, które skupiły ich przeterminowane należności głównie od instytucji finansowych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Olej popłynie rurociągiem do Polski? "Ta inwestycja po wojnie może nie mieć sensu"

Przedstawiciele TSL mają też problem z płatnościami za leasing (prawie 281,2 mln zł zaległości) oraz za paliwo (150,5 mln zł). Z kolei branżowy rekordzista – spółka magazynowa – ma ponad 11 mln zł zaległości, głównie za energię elektryczną.

Z kolei inne firmy - głównie spółki transportowe, handlowe oraz produkcyjne - są winne branży TSL 158,5 mln zł.

- Przedsiębiorcy nie powinni tracić czujności i na bieżąco sprawdzać kondycję finansową swoich kontrahentów. Tymczasem w trzecim kwartale bieżącego roku przewoźnicy pobrali zaledwie 89,5 tys. raportów na temat swoich obecnych i potencjalnych kontrahentów - wskazał Łącki. Zwrócił uwagę, że w Polsce działa 125 tys. firm transportowych i każda obsługuje kilku, kilkudziesięciu klientów.

Jednoosobowe działalności najbardziej zadłużone

Według danych KRD prawie 70 proc. zadłużonych firm TSL stanowią jednoosobowe działalności gospodarcze - jest ich 19 655. One powinny spłacić 2/3 kwoty zaległości sektora (704,6 mln zł). Jak wskazał prezes firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso Jakub Kostecki, jednym z największych problemów dla małych firm są długie terminy płatności w branży.

- Obserwujemy, że obecnie przewoźnicy szybciej zlecają przeterminowane faktury do windykacji. Bardzo zależy im na odzyskaniu należności za pracę, aby nie doprowadzić do zatorów płatniczych we własnej firmie – stwierdził.

Zdaniem ekspertów branży TSL, najbliższą przyszłość w transporcie drogowym będzie kształtować przede wszystkim koniunktura gospodarcza w Europie i na świecie, a także wynikająca z niej relacja między popytem na usługi transportowe a ich podażą. Na drugim miejscu, jako czynnik kształtujący przyszłość, prezes związku pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński wymienił rynek pracy "oraz wynikającą z braku kierowców presję na wzrost wynagrodzeń".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(67)
WYRÓŻNIONE
Zbyszek
2 lata temu
Przecież państwo na to pozwala.. pozwala by przewoźnik czekał za pieniędzmi za wykonaną usługę 60 dni lub więcej. Pozwala by pseudo spedycję z fikcyjnym zabezpieczeniem 50k EUR ,, laptopem na kolanach okradały przewoźników. Dodatkowo samo ich okrada zadając podatku VAT na długo przed tym kiedy przewoźnicy zobaczą pieniądze za usługi. Tutaj nie należy winić rynku,, tylko to w jakich patologiach państwo pozwala na regulację tego rynku.
Aga
2 lata temu
Wszyscy toną w długach, zamykają firmy z powodu zabijania ich cenami prądu, gazu, paliwa i innych. Za to milionerzy przy władzy mają się wybitnie doskonale. Obajtek i jego mafia mają rekordowe zyski. Jest dobrze, brawo PIS!
Ja ZUS
2 lata temu
Ciągle słyszę " Transport się nie opłaca " to skąd do cholery mają na nowe ciężarówki ???? Skąd mają nowe domy??? osobówki???? którymi tak się chwalą.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (67)
Baca
rok temu
Wczoraj oglądałem tvp1 i tam godajo że jeet dobrze. To jo im wierza
pingu
rok temu
Branża jest "prężna" , bo zakup ciągnika siodłowego za 50 tys. jest stosunkowo łątwo dostępny dla każdego.Dopiero potem pojawiają się problemy.
mnietek
rok temu
przeczytałem z 300 ogłoszeń ,,praca dla kierowcy C+E '' wszędzie najniższa krajowa przez tyle lat PO PIS nic nie zrobili z tą patologią wyzysku i tak już zawsze będzie.
michal
2 lata temu
to prawda, Kaczmarski Inkasso najlepsi w kwesti windykacji
arek
2 lata temu
polecam Kaczmarski Inkasso, mega wsparcie i dzieki nim mam spokojna glowe :)
...
Następna strona