FlixBus pokazał siatkę połączeń na drugą część roku. Nie ma w niej przystanku na Lotnisku Warszawa-Radom. Od czerwca FlixBus pojedzie za to na lotnisko Rzeszów-Jasionka. Liczba linii, które zahaczają o największy port lotniczy w kraju, Lotnisko Chopina, sięgnęła 28. Do pobliskiego Modlina dojeżdża 17 linii, do lotniska w Krakowie - 14.
Chcielibyśmy zacząć jeździć na Lotnisko Warszawa-Radom, ale nie potrafię powiedzieć, kiedy to nastąpi - stwierdził Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich, odpowiadając na pytanie money.pl.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zwrócił uwagę na... ograniczenia prawne. - To samo ministerstwo, które nadzoruje działalność lotniska w Radomiu, czyli resort infrastruktury, nie potrafi napisać ustawy, dającej większą elastyczność rozkładu jazdy na liniach lotniskowych - podkreślił Leman.
Leman podkreślił, że "linie lotnicze mogą zmieniać rozkład lotów co godzinę". - Przewoźnicy autobusowi tylko cztery razy w roku. Jak wpleść lotnisko w Radomiu, zarządzać czasem pracy kierowców, autobusów? Lotnisko Warszawa-Radom nie działa codziennie. Jestem przekonany, że ten port zacznie funkcjonować, pojawi się ruch, więc i my się pojawimy. Ale kiedy? Nie potrafię powiedzieć - stwierdził.
Podał przykład lotniska w Modlinie.
Tam samoloty startują i lądują od rana do wieczora, więc możemy jeździć codziennie, kilka razy dziennie. Linia Warszawa-lotnisko w Radomiu byłaby nieopłacalna, ze zbyt małą liczbą połączeń. A to skutkowałoby tym, że bilety byłyby zbyt drogie - wyjaśnił.
Firma ma jednak w planach połączenia do Radomia jako przystanek w podróży do i z Rzeszowa lub Krakowa. Zmiany mogłyby wejść w życie najwcześniej w przyszłym roku.
Koniec pandemii. FlixBus odbudował siatkę połączeń
Siatka połączeń FlixBusa obejmuje ponad 450 miast w Polsce i za granicą oraz bezpośrednie połączenia do 20 krajów Europy. W Polsce przystanki zlokalizowano w 197 miejscowościach.
- Mamy jeszcze trochę białych plam i cały czas o nich pamiętamy, ale wbrew pozorom otwieranie nowych tras nie jest takie proste - dodał Leman.
Nowością w siatce połączeń z Polski jest pięć krajów:
- Słowenia
- Szwecja
- Szwajcaria
- Rumunia
- Luksemburg.
- Do wszystkich tych krajów docieramy poprzez wydłużenie już istniejących linii. To najbardziej bezpieczny sposób ekspansji - mówiła Kamila Zalewska, dyrektor rozwoju biznesu FlixBusa.
Przykłady? Linia do Słowenii to przedłużenie trasy z Krakowa do Budapesztu. Linia z Krakowa do Kopenhagi kończy się teraz w szwedzkim Malmo, a linia z Warszawy do Monachium została przedłużona do Zurychu.
W tym roku można dojechać z Polski bezpośrednio do 80 nowych miast, których wcześniej nie było w naszej siatce. Liczymy, że dodamy jeszcze kilka miast we Francji w tym roku, procedury trwają - podkreśliła.
Jak słyszymy od przedstawicieli Flixbusa, brakuje infrastruktury, zwłaszcza wiaduktów na drogach krajowych, co wydłuża czas przejazdu. - I dlatego nie mamy połączenia z Trójmiasta do Wilna, które bardzo chcielibyśmy mieć. Ale na dziś nie ma możliwości zaproponowania sensownego rozkładu - tłumaczy dyrektor zarządzający FlixBusa.
FlixBus kontra nocne pociągi
Michał Leman nawiązał do toczącej się dyskusji o odbudowie siatki nocnych połączeń kolejowych w Europie. Wyliczał, że nocna siatka połączeń FlixBusa pokrywa siatkę dzienną. Autobusy polską część trasy pokonują za dnia, nocą jadąc przez Niemcy do Francji.
To jest oferta dla tych, którzy nie chcą przeznaczać czasu albo pieniędzy na hotele w trakcie zwiedzania. Są gotowi noc spędzić w środku transportu, a od rana zwiedzać - mówił Leman.
Dodał, że pozwala to rozbudowywać siatkę połączeń o krajowe trasy, które "same w sobie mogłyby być nierentowne". - Ale gdy są odcinkiem trasy do Paryża, sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Taki model rozbudowy siatki będziemy kontynuować - zapowiedział.
Z Warszawy do Berlina FlixBus oferuje 12 połączeń dziennie, do Wilna pięć, do Krakowa 18. - Naszym głównym trendem teraz będzie dogęszczanie siatki połączeń i zwiększanie częstotliwości - podkreślił Leman.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl