Czy internauta może pomylić tworzony przez społeczność ranking hoteli, w którym jakość obiektu jest opisana za pomocą gwiazdek, z oficjalną klasyfikacją wynikającą z przepisów? Okazuje się, że istnieje takie ryzyko.
Francja nałożyła na Google grzywnę w wysokości 1,1 miliona euro za rzekome "wprowadzanie w błąd" konsumentów rankingami hoteli i innych obiektów turystycznych.
Dochodzenie przeprowadzone w 2019 r. przez organizację stojącą na straży praw konsumentów oraz ministerstwo finansów wykazało, że gigant technologiczny dopuścił się "wprowadzających w błąd praktyk handlowych" – informuje serwis Euronews.
W jaki sposób? Punktacja przyznawana przez Google mogła być mylona z gwiazdkami nadawanymi przez francuskie władze – ujawniono w ramach postępowania.
Organizacja broniąca praw konsumentów dowiodła, że Google zastąpił ranking Atout France swoimi własnymi kryteriami, ale zastosował identyczny system od 1 do 5 gwiazdek, co było "bardzo mylące" dla klientów. We wrześniu 2019 r. Google "poprawiło swoje praktyki" i powróciło do oficjalnej klasyfikacji wydanej przez Atout France.
Hotele w górach oblegane. W miastach bezruch
- Ustaliliśmy już porozumienie z Dyrekcją Generalną ds. Konkurencji, Ochrony Konsumentów i Nadużyć Finansowych we Francji (DGCCRF)i wprowadziliśmy niezbędne zmiany, aby odzwierciedlić jedynie oficjalną francuską liczbę gwiazdek hoteli w Mapach Google i wyszukiwarce - powiedział rzecznik firmy.
Ujednolicenie systemu nie wystarczyło, bo Google Ireland i Google France musiały zapłacić też karę. Tu obyło się bez większego sporu; spółki poszły na ugodę i zgodziły się zapłacić grzywnę w wysokości 1,1 mln euro.