Zadaniem Zespołu jest wypracowanie koncepcji zmiany funkcjonowania Funduszu Kościelnego, a także zasad finansowania m.in. składek i świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz zdrowotnego duchownych.
Od początku prac zespołu jego szef - wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz deklarował, że rozwiązania w kwestii Funduszu powinny skupić się wokół wprowadzenia odpisu określonego procenta podatkowego na rzecz Kościołów i związków wyznaniowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tylko jedno posiedzenie
W lutym, po pierwszym posiedzeniu Zespołu, wicepremier Kosiniak-Kamysz zapowiadał, że do 31 marca Radzie Ministrów przedstawiona zostanie koncepcja projektu i pierwszy raport z prac.
- Do tej pory odbyło się jedno posiedzenie Zespołu. W połowie sierpnia 2024 r. zaplanowane jest kolejne spotkanie - poinformował PAP Wydział Prasowy Centrum Operacyjne Ministra Obrony Narodowej. Przekazano, że wicepremier Kosiniak-Kamysz oczekuje od poszczególnych członków Zespołu "propozycji dotyczących zmian, tak, by zapewnić właściwe funkcjonowanie Kościołom i związkom wyznaniowym". - Propozycja przewodniczącego Zespołu dotyczy możliwości odpisania podatk - podkreślono.
Zwrócono uwagę, że złożoność materii będącej przedmiotem prac zespołu, wkracza w obszar norm konstytucyjnych obejmujących wolność wyznania czy relacje państwa z różnymi związkami wyznaniowymi.
Zmiana relacji finansowych między Kościołem a państwem to jedna z wyborczych obietnic Donalda Tuska. W styczniu szef rządu podkreślał, że decyzje w sprawie Funduszu Kościelnego, podobnie jak w sprawie lekcji religii w szkołach, tam, gdzie wymagają tego przepisy, będą konsultowane ze stroną kościelną.
W środę premier Tusk zapowiedział, że będzie rozmawiał z wicepremierem Kosiniakiem-Kamyszem o Funduszu Kościelnym, bo nie widzi "jakiegoś dynamicznego procesu" w tej sprawie, a "wiadomo, że ten sposób finansowania Kościoła nie jest najlepszy".
Fundusz Kościelny do zmiany
Fundusz Kościelny powstał na mocy ustawy z 20 marca 1950 r. o przejęciu przez państwo dóbr martwej ręki, poręczeniu proboszczom posiadania gospodarstw rolnych i utworzeniu Funduszu Kościelnego. Według założeń miał być formą rekompensaty dla Kościołów i innych związków wyznaniowych za przejęte od nich przez państwo nieruchomości ziemskie. Z tych nieruchomości miała zostać utworzona masa majątkowa, z której dochód miał być dzielony między Kościoły proporcjonalnie do wielkości zabranych nieruchomości.
Z Funduszu Kościelnego korzystają wszystkie działające legalnie w Polsce związki wyznaniowe, także te, które nie działały w naszym kraju w 1950 r. i nie utraciły wówczas żadnych nieruchomości. Tych związków wyznaniowych jest 185.
Prace nad zmianami dotyczącymi Funduszu Kościelnego trwały już w latach 2012-2013. Wówczas zakończyły się przygotowaniem roboczego projektu i umowy między Konferencją Episkopatu Polski a rządem RP. Projekt został przedstawiony do konsultacji społecznych, ale ostatecznie prace nad nim przerwano.
W budżecie państwa na 2024 r. na Fundusz Kościelny przewidziano 257 mln zł.