W lipcu 2019 roku do Komisji Europejskiej wpłynął wniosek o zgodę na przejęcie Lotosu przez Orlen. Zgodnie z unijnymi przepisami Bruksela musiała ocenić, jak taka fuzja wpłynie na polski rynek. KE dała Orlenowi zielone światło do przejęcia, o ile podzieli się dużą częścią Lotosu z innymi graczami. Warunki ustalone przez Orlen i KE zostały nazwane środkami zaradczymi.
Orlen poinformował w piątkowym komunikacie, że zakończył realizację ostatniego z tych środków. Jak wyjaśnił, w piątek 7 kwietnia 2023 r. "w celu wdrożenia środków zaradczych w obszarze rynku logistyki paliw oraz rynku asfaltów zawarta została umowa rozporządzająca pomiędzy PKN Orlen a Unimot Investments, przenosząca na Unimot Investments 100 proc. akcji w Lotos Terminale". Wcześniej Orlen wniósł do spółki Lotos Terminale 100 proc. udziałów w spółce Uni-Bitumen, do której została wydzielona działalność asfaltowa z Rafinerii Gdańskiej i cztery bazy paliw zlokalizowane w Gdańsku, Szczecinie, Gutkowie i Bolesławcu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Finalizacja umowy zajęła ponad rok
Orlen podał, że tym samym w życie wejdzie podpisana 12 stycznia 2022 roku warunkowa umowa składu paliw, umożliwiająca PKN Orlen korzystanie z pojemności magazynowej w należących do Lotos Terminale bazach paliw zlokalizowanych w Gdańsku, Szczecinie, Gutkowie i Bolesławcu oraz umowa sprzedaży asfaltów na rzecz Uni-Bitumen.
Z kolei Unimot poinformował w komunikacie, że w najbliższym czasie spółki zmienią nazwę odpowiednio: Lotos Terminale na Unimot Terminale, Lotos Infrastruktura na Unimot Infrastruktura i Uni-Bitumen na Unimot Bitumen. Spółka RCEkoenergia pozostanie pod obecną nazwą.
Na podstawie zawartej umowy spółka Unimot Investments zobowiązana jest do zapłaty na rzecz PKN Orlen części uzgodnionej ceny sprzedaży akcji Lotos Terminale oraz dokonania refinansowania zobowiązania Lotos Terminale wobec banku, w łącznej kwocie 366,4 mln zł. Pozostała część ceny sprzedaży, w tym wynikającej z ustalonego mechanizmu earn-out, a także zwrot nakładów inwestycyjnych związanych z realizacją inwestycji w terminalu paliw w Szczecinie, nastąpią w późniejszych terminach uzgodnionych pomiędzy stronami.
"Zgodnie z najlepszą wiedzą zarządu Unimot i uwzględniając wewnętrzne analizy, łączne szacowane – na dzień podpisania umowy – zaangażowanie Grupy Unimot w transakcję może wynieść około 450 mln zł" - czytamy w komunikacie Unimotu.
Unimot to firma, która oferuje produkty paliwowe, gaz i energię elektryczną. Spółka buduje też sieć stacji paliw w Polsce pod marką AVIA. Jest największym niezależnym importerem paliw w Polsce. Dzięki transakcji grupa Unimot stanie się trzecim graczem na rynku magazynowania paliw oraz drugim graczem na rynku sprzedaży asfaltów.
Stacje paliw dla Węgrów, udział w rafinerii dla Saudyjczyków
Formalnie Orlen stał się z Lotosem jedną firmą w sierpniu 2022 roku. Żeby tak się stało, oprócz transakcji z Unimotem, kierowana przez Daniela Obajtka spółka zgodziła się na to, że węgierski MOL przejmie 417 stacji paliw sieci Grupy Lotos w Polsce, natomiast PKN Orlen kupi od MOL 144 stacje paliw na Węgrzechoraz 41 stacji paliw na Słowacji. Spółka Lotos Biopaliwa trafiła natomiast do firmy Rossi Biofuel.
Koncern wynegocjował też z Saudi Aramco, że saudyjska firma kupi 30 proc. akcji gdańskiej rafinerii Grupy Lotos. Orlen zapowiadał wcześniej, że po połączeniu z Lotosem będzie miał przychody na poziomie ok. 250 mld zł rocznie i będzie obsługiwał ok. 100 mln klientów w Europie, skutecznie konkurując na międzynarodowych rynkach i gwarantując zarazem bezpieczeństwo dostaw paliw i energii.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj