"Ubiegły rok dawał nadzieję na powrót wyników w galeriach handlowych sprzed pandemii. Od maja wzrosła ich odwiedzalność, czyli liczba klientów, a wraz z nią obroty. W efekcie obroty w ośmiu ostatnich miesiącach ub.r. były takie same jak w podobnym okresie 2019 r. – to nadal punkt odniesienia dla branży" – czytamy w "DGP".
Jak informuje gazeta, styczeń i luty tego roku przyniosły odwrócenie korzystnego trendu:
W pierwszym miesiącu tego roku liczba odwiedzin była o 10,3 proc. mniejsza, a obroty o 13,4 proc. niższe w porównaniu ze styczniem 2019 r. Luty przyniósł obniżkę odwiedzalności o 11 proc. – wynika z najnowszych danych Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Informacje o obrotach centrów w lutym będą znane w kwietniu. Zdaniem ekspertów wiele wskazuje, że powtórzyła się sytuacja ze stycznia. Jedna z przyczyn: omikronowa fali pandemii sprawiła, że wielu Polaków było w domach na kwarantannie lub w izolacji.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Polacy ograniczyli zakupy. Z dwóch powodów
Dyrektor generalny PRCH Krzysztof Poznański wskazuje w rozmowie z "DGP", że nie bez znaczenia pozostaje sytuacja gospodarcza, która wpływa na nastroje konsumenckie.
"Polacy dotknięci przez inflację i rosnące stopy procentowe ograniczyli w pierwszych miesiącach tego roku wydatki na zakupy" – mówi.
Pod koniec lutego zakupy w centrach handlowych ograniczyła też wojna w Ukrainie. W pierwszych dniach Polacy zajmowali się udziałem w zbiórkach i kupowali artykuły pierwszej potrzeby, rezygnowali zaś z nowych ubrań czy sprzętu domowego, a to właśnie tego rodzaju sklepy w większości są zlokalizowane w galeriach. Potwierdziły to dane GUS o sprzedaży detalicznej. W cenach stałych w lutym w kategorii odzież i obuwie była ona zaledwie o 2,6 proc. większa niż rok wcześniej. W segmencie mebli, AGD i RTV był spadek o 4,4 proc.
Paweł Kapłon, szef rady nadzorczej sieci Tatuum, członek zarządu Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług ocenia, że koszty obecności w galeriach są niestosownie wysokie.
Rentowność sklepów zlokalizowanych na terenie centrów handlowych jest w wielu punktach przeszłością. Stąd też obecność w centrach handlowych staje się często ekonomicznie nieopłacalna – dodaje Kapłon.
"DGP" wskazuje, że już w ubiegłym roku wiele marek ograniczyło sieć sprzedaży. Robili tak najwięksi, jak LPP czy CCC, ale też mniejsi gracze, jak Kazar, Gino Rossi, Zara czy H&M. Kilka, podobnie jak w 2020 r., wycofało się w ogóle z polskiego rynku. Mowa m.in. o Promod czy Tape a l'oeil.
Z roku na rok coraz mniej nowych sieci pojawia się na naszym rynku. Przed pandemią było to ok. 20 firm rocznie. Teraz kilka. Eksperci zaznaczają, że jeśli już pojawiają się nowe marki, to z reguły są to nowe koncepty firm już obecnych w Polsce. Przykładem jest Half Price, należące do CCC.
W części – pisze gazeta – za tę sytuację odpowiada rozwój sprzedaży internetowej, na którą pozytywny wpływ wywarła pandemia. Pięć lat temu jej wartość szacowano na 27 mld zł. Przed pandemią już na 70 mld zł. A dziś na 100 mld zł – wynika z raportu firmy Gemius "E-commerce w Polsce 2021"