Łamigłówka od weteranów strzelanek
Na tegorocznej edycji Game Industry Conference już po raz siódmy przyznano nagrody CEEGA dla najlepszych gier z Europy Środkowo-Wschodniej. Branżowi specjaliści i weterani głosowali na produkcje nominowane w kilku kategoriach i trzeba przyznać, że wyniki tego głosowania i statuetki dla zwycięzców bardzo dobrze oddają charakter samego wydarzenia. GIC 2024 było bez wątpienia największą tego typu imprezą dla branży gamedev w całym naszym regionie. I choć dominują w niej rodzimi twórcy gier, to nie brakuje także doświadczonych i utalentowanych twórców z innych krajów.
W tym roku główną nagrodę za najlepszą grę oraz za design zgarnęli weterani z działającego już trzy dekady chorwackiego studia Croteam. Znani wśród graczy głównie z serii bezkompromisowych, dynamicznych i widowiskowych strzelanek Serious Sam, tym razem błysnęli od całkiem innej strony. Główną nagrodę CEEGA 2024 otrzymała bowiem ich wyrafinowana i wymagająca łamigłówka przestrzenna The Talos Principle 2, kontynuacja bardzo udanej i docenionej przez fanów gatunku produkcji z 2014 roku.
Doświadczenie kontra świeża krew
Wyjadacze z Zagrzebia zgarnęli dwie nagrody, ale również dwa laury, w kategorii narracyjnej oraz oprawy wizualnej, otrzymała gra Let Bions be Bygones. Ta niezależna przygodówka utrzymana w cyberpunkowej konwencji to debiutanckie dzieło małego, liczącego zaledwie kilka osób serbskiego zespołu Bohemian Pulp. Jak się okazuje, nasz kawałek Europy ma nie tylko bogatych w doświadczenie przedstawicieli branży gamedev, ale również twórców młodych i utalentowanych. A połowę z tysiąca studiów developerskich i 30 tysięcy twórców gier w naszym regionie można znaleźć w Polsce. I to również zaznaczyło się na gali przyznania nagród CEEGA 2024.
Kolejne dwie statuetki otrzymał bowiem Ghostrunner 2 doświadczonego krakowskiego studia One More Level. Ta kontynuacja przebojowej platformowej gry akcji, w której gracz wciela się w cyber-ninję samotnie stawiającego czoła legionom wrogów w mrocznej scenerii upadłego miasta przyszłości. Produkcja ta została uhonorowana za najlepszą oprawę dźwiękową oraz wybitny poziom technologiczny. Przyznający nagrody CEEGA docenili również inną polską grę, przesympatyczne Raccoon Mania od warszawskiego studia Sun Storm Studio, uznane za najlepszą produkcję mobilną.
Realizacja wielkich ambicji w toku
Polski gamedev to rosnąca potęga. W tym momencie w kraju powstaje nie kilka, nie kilkadziesiąt nawet, ale dosłownie setki mniejszych lub większych gier. Trudno znaleźć w Polsce branżę, która rozwija się bardziej dynamicznie. I która jednocześnie nastawiona jest tak mocno na sukcesy na rynku światowym. Prawie 99 proc. tej produkcji nastawionej jest na eksport. Nic dziwnego więc, że na Game Industry Conference 2024 głównym językiem wykładów i paneli był angielski, a pośród prawie 3300 uczestników konferencji setki przyjechały z zagranicy. GIC 2024 pobiło zresztą kolejny rekord pod względem ich liczby. W trakcie czterodniowego wydarzenia odbyło się dwieście wykładów oraz branżowych paneli dyskusyjnych, prowadzonych przez prawie trzystu mówców, czyli aż o połowę więcej niż w roku ubiegłym. Z kolei w strefie B2B zameldowało się 57 wystawców, co oznacza kolejny wzrost rok do roku, tym razem o 30 proc.
Game Industry Conference rośnie, zarówno pod względem liczb, jak i znaczenia, równie szybko jak rodzimy gamedev. Organizatorzy już dawno nie walczą o miano największej tego typu imprezy w Polsce. Ani nawet w naszym regionie. Ich celem jest światowa czołówka, w której zresztą już się znajdują. Do pozycji lidera, dzierżonej przez odwiedzane przez 25 tysięcy twórców gier Game Developers Conference z San Francisco, jest daleko. Ale o drugie miejsce w światowym rankingu z branżowymi spotkaniami w Kolonii i w Brighton poznańska konferencja walczy już teraz. I z taką dynamiką wzrostu oraz rozwoju może liczyć na sukces.
Prestiż rośnie w Poznaniu
Potwierdzenie bardzo wysokiego statusu Game Industry Conference nadeszło w tym roku z niespodziewanej strony. Nagrody CEEGA nie były jedynymi przyznanymi w trakcie wydarzenia. Słynna organizacja międzynarodowa Amnesty International postanowiła w 2024 roku uhonorować po raz pierwszy także twórców gier. Nowy laur Code the Rights został pomyślany jako wyróżnienie dla producentów gier najbardziej zaangażowanych społecznie, poruszających tematykę praw człowieka i przyczyniających się swoim przekazem do lepszego zrozumienia problemów współczesnego świata. I te prestiżowe laury zostały przyznane po raz pierwszy w trakcie GIC 2024, co jest kolejnym dowodem na wysoką pozycję branżową zarówno samej konferencji, jaki i polskiego przemysłu tworzenia gier.
Zwłaszcza że specjalne wyróżnienie otrzymało rodzime 11 Bit Studios za legendarne już antywojenne This War of Mine, w przejmujący sposób podejmujące wątki cierpienia ludności cywilnej w trakcie konfliktów zbrojnych. Pierwszą nagrodę główną Code the Rights otrzymał zaś bardzo zasłużenie ubiegłoroczny bestseller Baldur’s Gate 3 belgijskiego Larian Studios. Które zresztą całkiem niedawno otworzyło swój polski oddział, rozpoznając potencjał drzemiący w naszym regionie.
Jak się ten potencjał ujawni i rozwinie? Przekonamy się za rok, w trakcie kolejnej, osiemnastej już edycji Game Industry Conference w Poznaniu.
Płatna współpraca z Game Industry Conference