Jak informuje na swojej stronie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, inspektorzy odwiedzili bary, pizzerie, restauracje, zajazdy, karczmy, stacje paliw. Łącznie Inspekcja Handlowa skontrolowała 58 placówek w 13 województwach. UOKiK zastrzega, że kontrole trwają.
Inspektorzy stwierdzili nieprawidłowości w ponad połowie z nich. Najwięcej (60,6 proc.) dotyczyło braku cen. Często też kontrolerzy stwierdzali, że restauratorzy używali niezalegalizowanych wag do ważenia produktów. W pięciu z 35 lokali nie było informacji o szkodliwości spożywania alkoholu.
- Zdarzało się, że składniki przygotowanych dań różniły się od tych wymienionych w menu. Niekiedy konsumenci otrzymywali rachunek z doliczoną ceną opakowania, którego w ostateczności nie dostawali. W niektórych kontrolowanych miejscach przy sprzedawanych produktach nie było ceny lub nie określano ilości napojów i potraw, których dotyczy podana cena - podkreśla prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny.
Jakie konkretnie uwagi mieli kontrolerzy? W 10 placówkach zarzucają nierzetelną obsługę klientów, która polegała na:
- zaniżonej pojemności napojów alkoholowych (a w konsekwencji pobranie wyższej należności - od 0,70 zł do 13,20 zł) - 3 placówki;
- zaniżonej wadze oferowanych potraw (a w konsekwencji pobranie wyższej należności - od 1,03 zł do 5,40 zł) - 3 placówki;
- użyciu do przygotowania dania innego składnika, niż wymieniony w menu (ryba limanda żółtopłetwa zamiast soli, ser "Fawita" w miejsce sera "Feta", krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany) - 3 placówki;
- doliczeniu do rachunku opakowania do produktu, którego konsument faktycznie nie otrzymał (1 placówka).
Na efekty kontroli nie trzeba było długo czekać. Inspektorzy nałożyli 14 mandatów karnych, a w 11 przypadkach zdecydowali się na wszczęcie postępowań administracyjnych. Sześciu przedsiębiorców bronić się będzie przed sądem, gdyż kontrolerzy złożyli wnioski o ich ukaranie.
Jak unikać oszustwa w barach i restauracjach? UOKiK ma trzy porady dla konsumentów. Po pierwsze klient powinien mieć zawsze możliwość zapoznania się z cenami jeszcze przed złożeniem zamówienia.
Ponadto odwiedzający restaurację powinni ustalić, czy w cenniku znajduje się pełna nazwa potrawy i jej ilość. Po trzecie należy zawsze sprawdzać paragon, by ustalić, za co finalnie przyszło nam zapłacić.
UOKiK zwraca się też do każdego z nas. Prosi o kontakt z Urzędem lub Inspekcją Handlową w przypadku, gdy klienci stwierdzą nieprawidłowości w jakimkolwiek z punktów gastronomicznych.