Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w 2024 r. nie powtórzy tegorocznego wyniku, jeśli chodzi o otwarcia liczba kilometrów otwartych tras. W 2023 r. oddano do użytku ok. 321 km, a na przyszły zaplanowano ok. 175 km.
Z opublikowanego przez GDDKiA planu wynika, że w 2024 r. kierowcy otrzymają 24,6 km autostrady A2, a ponadto 117,1 km ekspresówek oraz 33,5 km dróg krajowych o niższym standardzie i - siłą rzeczy - bardziej rygorystycznym limicie prędkości.
W komunikacie drogowcy wyliczają, że w 2018 r. otworzyli 321,3 km, w 2019 r. - 459,9 km, w 2020 r. - 137,7 km, a w 2021 r. - 425,6 km. Skąd te różnice? GDDKiA zaznacza w komunikacie, że budowa dróg to "sztafeta rozłożona na lata". Do tego wyjaśnia, że czas realizacji robót wydłużają np. wydłużone procesy wydawania decyzji administracyjnych, dodatkowe badania archeologiczne czy nieprzewidywalne warunki pogodowe.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Plany GDDKiA na 2024 r. Oto drogi szykowane na przecięcie wstęgi
Jeśli chodzi o autostrady, to GDDKiA w 2024 r. planuje oddać do użytku:
- A2 na odc. Kałuszyn - Groszki (ok. 12,1 km),
- A2 na odc. Siedlce Zachód - Siedlce Południe (ok. 12,5 km).
W przypadku dróg ekspresowych otwarte w przyszłym roku mają być:
- S1 na odc. Podwarpie - Dąbrowa Górnicza (ok. 7 km),
- S3 na odc. Świnoujście - Dargobądz (ok. 17,1 km),
- S3 na odc. Dargobądz - Troszyn (ok. 15,9 km),
- S3 na odc. Bolków - Kamienna Góra Północ (ok. 16,1 km),
- S6, obwodnica Koszalina i Sianowa (ok. 3,9 km),
- S7 na odc. Miechów - Szczepanowice (ok. 5,3 km),
- S7 na odc. Widoma - Mistrzejowice (ok. 13,7 km),
- S16 na odc. Borki Wielkie - Mrągowo (ok. 12,9 km),
- S52, Północna Obwodnica Krakowa (ok. 12,3 km),
- S61 na odc. Łomża Zachód - Kolno (ok. 12,9 km), ale przy ruchu jedną nitką mostu na Narwi.
Z Programu budowy 100 obwodnic w 2024 r. kierowcy otrzymają:
- DK31, obwodnicę Gryfina (ok. 5,5 km),
- DK32, obwodnicę Strykowa (ok. 3,1 km),
- DK72, obwodnicę Grzymiszewa (ok. 1,4 km).
Ponadto zmotoryzowani mają pojechać:
- DK9, obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego (ok. 2,9 km),
- DK11, rondo Janiska - Kołobrzeg Wschód (1,5 km),
- DK47 na odc. Rdzawka - Nowy Targ (ok. 16,1 km), co jest częścią Zakopianki,
- DK75 Brzesko - drugi etap łącznika brzeskiego (ok. 3 km).