Starą DK18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. Zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Budowana A18 ma być nowym korytarzem transportowym, który łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem - informuje GDDKiA.
Na realizację inwestycji przebudowy krajowej 18 w autostradę GDDKiA była skłonna zapłacić nie więcej, jak 303,8 mln zł. Ponieważ złożone oferty nie mieściły się w w tej kwocie przetarg został odwołany. "Ponowne postępowanie planujemy ogłosić w pierwszej połowie czerwca br." - podaje GDDKiA.
Prace miały być prowadzone na południowej jezdni DK18, od km 11,86 do km 33,76 wraz z budową Obwodu Utrzymania Autostrady (OUA), węzła autostradowego Żary w km 24,73. Na trasie miały powstać 3 wiadukty, 3 przejścia dla zwierząt nad autostradą, most i przejście pod autostradą.
Jak przypomina GDDKiA, jezdnia północna została dobudowana w pierwszej fazie dostosowania DK18 Olszyna – Golnice do standardów sieci drogowej UE o parametrach autostradowych. Prace rozpoczęły się w listopadzie 2004 roku, a dobudowaną jezdnię północną oddano do użytku w roku 2006.
Planowana przebudowa jezdni południowej to druga faza budoway A18. Powstać mają drogi dojazdowe, przebudowane będą elementy węzłów autostradowych, powstaną urządzenia infrastruktury technicznej, a istniejące zostaną przebudowane. Jak wskazuje GDDKiA, oprócz Obwodu Utrzymania Autostrady powstaną także elementy systemów utrzymania i zarządzania autostradą, urządzenia związane z ochroną środowiska (w tym przejść dla zwierząt) oraz zabezpieczenie terenów rolnych i leśnych.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl