– Nowy odcinek zostanie oddany w odległości blisko 7 km od używanej już jezdni betonowej. Taka kolejność wykonywania i przekazywania do użytku poszczególnych odcinków wynika z kwestii organizacyjnych. Cała betonowa jezdnia wschodnia ma być, według deklaracji wykonawcy, dostępna jeszcze w czasie wakacji – przekazał rzecznik prasowy łódzkiego oddziału GDDKiA Maciej Zalewski.
Kolejny 4-kilometrowy ma zostać udostępniony kierowcom 9 lipca, następny 2-kilometrowy fragment - 30 lipca. Z kolei ostatni brakujący odcinek o długości 6,7 kilometra ma zostać przekazany do użytku w połowie sierpnia.
Wówczas - jak zaznaczył rzecznik - stara "gierkówka" przejdzie do historii, a kierowcy na całym - liczącym 64 km - łódzkim odcinku będą korzystali z nowej betonowej jezdni.
Do jesieni na odcinku Piotrków Trybunalski – Kamieńsk będzie obowiązywał układ ruchu 1+1, czyli jeden pas ruchu w kierunku Łodzi, jeden w kierunku Katowic. 18 października wprowadzony zostanie natomiast układ 2+2 – po dwa pasy ruchu w każdy kierunku.
Drogowcy ostrzegają, że w czasie zmiany organizacji ruchu, co nastąpi w piątek w godzinach okołopołudniowych, należy spodziewać się chwilowych zatrzymań ruchu i dodatkowych utrudnień. Nie powinny one jednak trwać dłużej niż kilkanaście minut.
Budowę trasy między Tuszynem i Częstochową podzielono na pięć części, z których cztery o łącznej długości 64 km przebiegają przez woj. łódzkie, a jeden przez woj. śląskie (16,9 km).
Fragment "A" (od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski - 15,9 km) za 478,9 mln zł brutto zrealizuje konsorcjum firm Budimex-Strabag. Te same firmy za 573,1 mln zł brutto wybudują odcinek "C" (od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko - 16,7 km), a odcinek "D" (od Radomska do granicy z woj. śląskim - 7 km) za 338,25 mln zł brutto wykona firma PUT Intercor.
Najpóźniej ma powstać odcinek "B" między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem (24,2 km), który za 857 mln zł brutto zrealizuje firma Mirbud SA. Z kolei odcinek "E" od granicy woj. łódzkiego do węzła Częstochowa Północ (16,9 km) za 597 mln zł brutto zrealizuje Polaqua Sp. z o.o.
Całkowita długość budowanej na terenie obu województw autostrady liczy 81 km i ma być gotowa na przełomie 2022 i 2023 roku. Realizacja inwestycji o kilka godzin skróci przejazd z Trójmiasta do południowej granicy kraju.