Wstrzymana reklama jeszcze kilka dni temu pokazywana była w telewizji. Jej akcja rozgrywała się w studiu telewizyjnym, w którym kobieta i mężczyzna rozmawiają o działaniu leku Neosine Forte. Mężczyzna zachwalał przeciwwirusowe działanie leku ("To jedyne tabletki o podwójnej dawce. Działa na wirusy"), a w tym czasie w tle pojawiała się wizualizacja wirusów łudząco podobnych do koronawirusa.
– Wirusy te zmniejszają się i znikają stopniowo w taki sposób, że w czasie 00:25 w miejscu gdzie były czarne wirusy o charakterystycznym kształcie COVID-19, na pomarańczowo-czerwonej płaszczyźnie wykazano dwie niewielkie żółte plamki. Tym samym odbiorca reklamy otrzymuje przekaz, zgodnie z którym produkt leczniczych Neosine Forte tabletki wykazuje skuteczność wobec zakażeń koronawirusem lub może chronić przed takim zakażeniem – napisał w decyzji GIF.
Ta reklama wprowadza w błąd – uznał GIF. Widz może na jej podstawie wyrobić sobie przekonanie, że Neosine Forte jest skuteczny w walce z kowonawirusem COVID-19, co z kolei nie znajduje potwierdzenia w wiedzy medycznej. W czasie pandemii takie niedomówienia nie są akceptowalne, w związku z czym organ zakazał emisji w trybie natychmiastowym, bez możliwości przedstawienia przez Aflofarm swojego stanowiska.
– W analizowanym stanie faktycznym załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na bezpieczeństwo zdrowia i życia ludzkiego – uznał GIF.
Producent może zwrócić się do Głównego Inspektora Farmaceutycznego z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, na co ma 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Poprosiliśmy Aflofarm o skomentowanie decyzji. Producent nie zgadza się ani z rozstrzygnięciem, ani przyjętą procedurą, która umożliwiła mu zajęcia stanowiska.
- Treści wykorzystane w reklamie telewizyjnej, która stała się przedmiotem decyzji GIF, oparte są w całości na wskazaniach do stosowania leku, które zostały zatwierdzone przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych oraz które są zgodne z Charakterystyką Produktu Leczniczego (…). W żadnym miejscu (zarówno w warstwie wizualnej, jak i narracyjnej) przekaz reklamowy nie nawiązuje do koronawirusa COVID-19 – czytamy w skierowanym do nas piśmie.
Aflofarm będzie kwestionować w trybie postępowania sądowo-administracyjnego.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl