We wtorek odbyła się konferencja prasowa poświęcona audytom przeprowadzonym przez KGHM.
- Audyty miały na celu identyfikację nieprawidłowości w wydatkowaniu środków i obejmowały różnorodne aspekty takie jak działalność biznesowa, zarządcza, inwestycyjna, marketingowa i sponsoringowa. Zakończonych zostało w tej chwili 17 audytów i kontroli, 7 jest bliskich finalizacji, a kolejne 5 audytów jest na różnych etapach zaawansowania - mówił Piotr Krzyżewski, wiceprezes zarządu KGHM ds. finansowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Materiały z audytu dotyczącego zakupów sprzętu medycznego zostały przekazane do prokuratury, która prowadzi postępowanie w tej sprawie. Skierowano także dwa zawiadomienia do prokuratury w wyniku kontroli przeprowadzonej w KGHM Zanam - dodał.
Audytom podane zostały obszary działalności Grupy Kapitałowej KGHM takie jak zakupy towarów, które miały służyć przeciwdziałaniu pandemii COVID-19, procesy zakupu i zarządzania farmami fotowoltaicznymi, finansowanie klubu piłkarskiego zagłębie Lubin, funkcjonowanie oddziału hydrotechnicznego KGHM, działalność aktywów zagranicznych w Grupie KGHM International, działalność fundacji KGHM Polska Miedź, procesy zakupowe w KGHM ZANAM i usługi marketingowe oraz sponsoringowe.
Liczne uchybienia w zakupach covidowych
Podczas konferencji przedstawiciele spółki odnieśli się też do kwestii zakupów w pandemii COVID-19. - Wnioski z przeprowadzonych audytów wskazują na wiele nieprawidłowości. W tym brak właściwego nadzoru właścicielskiego, błędy zarządcze, realizowanie celów niezwiązanych z działalnością KGHM, a także brak stosowania obowiązujących procedur oraz kodeksu etyki grupy kapitałowej KGHM Polska-Miedź - mówił prezes KGHM.
KGHM o wydatkach na sponsoring i media
KGHM odniósł się też do kwestii sponsoringu oraz wydatków na reklamę - w tym środki przekazane fundacjom i mediom związanym z poprzednim obozem rządowym.
- Pierwsze wnioski wskazują, że działania były prowadzone bez nadzoru, a część środków przekazywano podmiotom, które nie spełniały warunków wynikających z przyjętych praktyk dotyczących sponsoringu - mówił szef KGHM.
- W latach 2022-2023, a szczególnie w okresie przedwyborczym, w KGHM doszło do skokowego wzrostu wydatków na sponsoring. O ile w 2022 roku budżet sponsoringu wynosił 51,5 mln zł, to w 2023 roku wzrósł do ponad 54 mln zł, a porównując to do roku 2016, oznaczało to ponad 100 proc. wzrost, a w stosunku do 2021 ponad 50 proc. wzrost - dodał.
Na uwagę zasługuje także fakt, że tylko na media związane z rządzącą wówczas prawicą w latach 2016-2023 wydano z budżetu sponsoringu i reklamy ponad 13 mln zł. Z audytu wynika również, że o ile w 2016 roku wydatki sponsoringowe na Dolnym Śląsku stanowiły około 90 proc. całości budżetu sponsoringu w KGHM, to w roku 2023 było to już tylko 64 proc. Pozostałe pieniądze trafiały do województw, w których KGHM nie prowadzi swojej podstawowej działalności i gdzie nie ma grup interesariuszy - mówił przedstawiciel KGHM.
- Według audytorów działanie KGHM Polska Miedź S.A. w roku 2023 było działaniem kierunkowym prowadzącym do wyboru kontrahentów sprzyjających ówczesnej władzy - dodał.
Przedstawiciele KGHM wyjaśnili, że ze względu na toczące się postępowania bardziej szczegółowe informacje nie mogą być obecnie przedstawione.
Spółka KGHM Polska Miedź to producent miedzi i srebra oraz olbrzymi pracodawca. Eksploatuje złoża w Polsce, Ameryce Północnej i Południowej. Rozwija też projekty w zakresie odnawialnych źródeł energii, w tym farmy fotowoltaiczne.
Łącznie zatrudnia ponad 34 tys. osób. Największym akcjonariuszem KGHM jest Skarb Państwa, do którego należy 31,79 proc. akcji spółki.
Sytuacja finansowa KGHM
W połowie sierpnia Grupa KGHM poinformowała, że zakończyła pierwsze półrocze 2024 roku z zyskiem netto na poziomie 1,74 mld zł. Oznacza to znaczący wzrost w porównaniu z 401 mln zł uzyskanymi w tym samym okresie ubiegłego roku.
W 2023 r. KGHM odnotował blisko 3,7 mld zł skonsolidowanej straty netto. Rok wcześniej miedziowy gigant miał zysk przekraczający 4,77 mld zł.