- Po wielu dyskusjach zdecydowaliśmy się przeznaczyć ponad 100 mld zł na inwestycje kolejowe w ciągu 10-12 lat. To środki unijne bardzo istotnie wsparte naszymi wydatkami budżetowymi. Jeśli połączymy te wydatki z inwestycją w CPK, to kwota będzie znacząco wyższa – poinformował w trakcie otwarcia I Kongresu Rozwoju Kolei premier Mateusz Morawiecki.
Co rząd sfinansuje w ramach programu Kolei+
Inwestycja kolejowe, na które do 2023 r. złoży się m.in. modernizacja 9 tys. km linii kolejowych oraz odnowienie 200 dworców, będą elementem nowego programu, który premier roboczo nazwał „Kolej+”.
Głównym założeniem programu ma być jednak zwalczanie wykluczenia komunikacyjnego miast powiatowych, do których nie prowadzi żadna linia kolejowa, jak np. Jastrzębie-Zdrój, Sokołów Podlaski czy Myślenice.
– Symbolem programu jest decyzja o budowie pierwszej tak długiej linii kolejowej od 30 lat – Podłęże Piekiełko – która połączą Nowy Sącz z Krakowem – wyjaśnił premier.
Grupa PKP jako holding
Jak poinformował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ustawa, która wdroży w życie program „Kolej+” w najbliższych dniach trafi do konsultacji publicznych.
- Budujemy holding grupy PKP. Budujemy go w pełni zgodnie z polskim i unijnym prawodawstwem. To odpowiedź na wyzwanie, którym będzie konkurowanie po wejściu w życie IV Pakietu Kolewego. Wierzę, że holding będzie atrakcyjny nie tylko dla spółek kapitałowo powiązanych w PKP. Holding sprosta także wyzwaniom, jakie niesie budowa i obsługa CPK – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Polskie koleje wyjadą za granicę
O planach mówił również prezes PKP S.A. Krzysztog Mamiński, który stwierdził, że wejście w życie IV Pakietu Kolejowego pozwoli polskim spółkom na podbój zagranicznych rynków.
- Niektórzy mówili: „bójcie się IV Pakietu Kolejowego, na polskie tory wjadą zagraniczni przewoźnicy. Dziś mówię im: za rok lub półtora obawiajcie się ekspansji polskich kolei na inne rynki, bo jesteśmy na to coraz lepiej przygotowani – podkreślił.
Szef resortu infrastruktury zapewnił także, że po zakończeniu procesu uzgodnień tekstu rozporządzenia dot. sygnalizacji znika ostatnia przeszkoda dla uruchomienia w Polsce połączeń kolejowych obsługiwanych przez pojazdy jadące z prędkością do 250 km. – Liczę, że pierwszą linią będzie Centralna Magistrala Kolejowa – dodał.
I Kongres Rozwoju Kolei
Zorganizowany na PGE Narodowym Kongres Rozwoju Kolei to wspólne przedsięwzięcie spółek zrzeszonych w Grupie PKP – PKP S.A., PKP Cargo, PKP Intercity oraz PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak zapowiadali organizatorzy, w trakcie Kongresu wyznaczone zostaną kierunku rozwoju sektora w Polsce.
Przedstawiciele świata polityki, państwowych spółek, naukowcy, eksperci oraz samorządowcy będą dyskutować o perspektywach dla polskiej kolei w trakcie dziewięciu paneli poświęconych: wykorzystaniu funduszy unijnych, ekologii, elektromobilności, największych inwestycjach, innowacjach, bezpieczeństwie, przedstawicielstwach handlowych i ich wpływie na rozwój firm, CPK, kolejnej wieloletniej perspektywie budżetowej UE oraz rozwoju połączeń towarowych i pasażerskich.
W trakcie Kongresu ogłoszone zostanie rozstrzygnięcie konkursu dla start-upów „innNOWacje - #kolej2023” w czterech kategoriach: Kolej dla Pasażera, Innowacyjna Technika Kolejowa, Nowoczesny Marketing i Sprzedaż oraz Ekologia.
Partnerem artykułu jest Grupa PKP