Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 2,0 punkty procentowe, osiągając wartość -14,0.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Koniunktura konsumencka w lipcu 2024 - dane GUS
GUS informuje, że "spośród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyła się ocena przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 6,0 p. proc.). Niższe wartości osiągnęły również oceny przyszłej oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 4,4 p. proc. i 3,8 p. proc.)." Jednocześnie urząd zauważa pewne pozytywne zmiany: "Wyższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 2,7 p. proc. i 1,7 p. proc.)."
Warto zauważyć, że mimo miesięcznego spadku, BWUK jest o 10,9 punktów procentowych wyższy niż w lipcu 2023 roku, co może wskazywać na długoterminową poprawę nastrojów konsumenckich w Polsce.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej również spada
GUS zwraca uwagę na pogorszenie się również wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej (WWUK). Według raportu "wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 3,3 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -11,6."
Urząd podkreśla, że na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. "Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 6,0 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 4,4 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 2,6 p. proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz 0,2 p. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy."
W porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, WWUK osiągnął wartość o 0,7 punktu procentowego niższą niż w lipcu 2023 roku, co wskazuje na niewielkie pogorszenie długoterminowych perspektyw konsumenckich.
Wpływ sytuacji na Ukrainie na nastroje konsumentów
GUS w swoim raporcie zwraca uwagę na wpływ sytuacji na Ukrainie na nastroje konsumentów w Polsce. Urząd informuje, że "w lipcu 2024 r. dla 29,7 proc. respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce (spadek o 2,1 p. proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca)."
Raport wskazuje również na wpływ sytuacji na Ukrainie na odpowiedzi respondentów dotyczące koniunktury konsumenckiej. GUS także inne wyliczenia. "Spośród respondentów deklarujących wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 45,7 proc. określiło go jako umiarkowany, a 13,7 proc. jako znaczny. Dla 40,6 proc. respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi."
Badanie GUS obejmuje również kwestię obaw o utratę pracy w związku z sytuacją na Ukrainie. "Spośród osób pracujących (61,8 proc. respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 2,1 proc. respondentów. W przypadku wariantów odpowiedzi 'możliwe' i 'raczej nie' odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio 6,7 proc. oraz 30,9 proc. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wyniósł 54,8 proc." - czytamy w dokumencie.