"Biznes Klasa" to nowy program money.pl dostępny na YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z ludźmi z otoczenia biznesu, obecnymi i byłymi szefami największych firm – o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem siódmego odcinka jest Henryka Bochniarz, założycielka "Nicom Consulting", jednej z pierwszych firm doradczych w Polsce, twórczyni Konfederacji Lewiatan, była wiceprezes Boeinga, dziś skupiona m.in. na Akademii Liderek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polska lat 90., czyli "z akwarium do zupy rybnej"
Henryka Bochniarz jest w polskim biznesie od ponad trzydziestu lat. Jednym z najciekawszych zwrotów w jej karierze był start w wyborach prezydenckich. W 2005 roku zdobyła 188 tys. głosów, co dało jej siódme miejsce w wyścigu. Niespełna rok po kampanii była już wiceszefową jednej z największych firm na świecie, czyli Boeinga.
- Często mówię swoim wnukom, że przechodziłam z jednego systemu na drugi, jak to mówił Lecha Wałęsa: "z akwarium do zupy rybnej". Trzeba było się tego wszystkiego uczyć, mieć wiele determinacji, żeby wskakiwać do basenu, w którym często nie było wiadomo, czy jest woda - mówi w "Biznes Klasie" założycielka Lewiatana.
Rola biznesu w świecie kryzysów społecznych i rozwarstwienia
Czy duży biznes w Polsce nie jest zbyt odklejony od reszty społeczeństwa? Henryka Bochniarz, która na co dzień występuje w imieniu polskich przedsiębiorców, tym razem ma do nich ważny apel.
- Jeszcze ciągle jest mały procent tych, którzy wiedzą, że dzielenie się jest większą frajdą niż zdobywanie. Ciągle to jest ten pierwszy samochód, a może pierwszy samolot, pierwsza żaglówka. Tłumaczę to, ale wydaje mi się, że to tłumaczenie będzie coraz mniej zrozumiałe, bo widzimy, co się dzieje na świecie. Myślę, że świadomość tej odpowiedzialności powinna być dużo większa. Powinniśmy wiedzieć, że są inni ludzie, którym nie wyszło niekoniecznie dlatego, że są leniwi. Jest po prostu wiele osób, które sobie nie radzą w tych nowych warunkach. Może za mało poświęciliśmy czasu na to, żeby ich z tym wszystkim oswoić, zaprosić ich do tego - ocenia Henryka Bochniarz.
Pracodawcy powinni płacić więcej pracownikom?
Jednym z wątków rozmowy był także sposób i poziom wynagradzania pracowników w Polsce. Wciąż jedną z przewag konkurencyjnych naszej gospodarki są niskie koszty pracy. Czy Polacy powinni zarabiać więcej? - Po pierwsze rynek pracy jest taki, że ci, którzy myślą, że można chodzić na skróty, można płacić pod stołem, można płacić nieodpowiednio do dostarczanej wartości, mają małe szanse przetrwania. Bezrobocie jest bardzo niskie i związanie ludzi z firmą staje się coraz większą wartością. Widzę, jak przychodzą teraz ludzie do pracy. Oni mają zupełnie inne podejście i myślę, że bardzo dobrze, że oni mają takie podejście. Zwłaszcza po pandemii masa spraw się przewartościowała - mówi Henryka Bochniarz.
Zwraca jednocześnie uwagę, że jeśli kogoś przyjmuje do pracy, to nawet nie patrzy, z jakiej jest uczelni. - Co z tego, że ma MBA, skoro nie potrafi się w tym świecie poruszać, bo za niego mamusia czy tatuś wszystko robili i nagle się okazuje, że to jest ofiara losu? - pyta retorycznie.
W rozmowie poruszony został też temat płacy minimalnej, którą w Polsce dostaje około trzech milionów pracowników. - Gdzieś cały czas jest bariera tego, żebyśmy zmienili rynek pracy i żeby Polska mogła pójść bardziej do przodu - mówił Łukasz Kijek. - Tak, tylko na pewno nie da się tego zrobić przez sztuczne podwyższanie płacy minimalnej - oceniła Henryka Bochniarz. - Bo oprócz budowania szarej strefy niewiele nam to da - dodała. Stwierdziła też, że w polskim biznesie jest "bardzo dużo czystego egoizmu". - Mam nadzieję, że przyjdzie taka autorefleksja, że jeśli nie potrafimy się dzielić i nie mamy ludzi, którzy dzielą z nami te wartości, to po prostu sensu nie ma - skomentowała.
"Biznes Klasa" ma premierę w każdą niedzielę o godzinie 17
W poprzednich odcinkach Łukasz Kijek rozmawiał m.in. z Adamem Ringerem z Green Caffe Nero, Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek, Władysławem Grochowskim z Grupy Arche i prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą, Michałem Sapotą, właścicielem HREIT SA, oraz Darią Abramowicz, psycholog biznesu, która na co dzień współpracuje m.in. z Igą Świątek. Zachęcamy do subskrybowania kanału na YouTube.