8 grudnia w terminalu promowym w Świnoujściu świętowano historyczne wydarzenie – przyjęcie pierwszego pociągu intermodalnego z naczepami. Jak poinformowała rzeczniczka prasowa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Weronika Gocłowska, przedsięwzięcie ma na celu rozładunek "do" i "z" terminala na poziomie pół miliona ciężarówek rocznie.
Świnoujście. Pierwszy taki rozładunek
Pilotażowe przejazdy zostały zainicjowane przez przewoźnika Freightliner PL. Szlak wiedzie ze Śląska przez Świnoujście i dalej drogą wodną do portów w Szwecji, z dalszymi połączeniami do Goteborga i Sztokholmu. Regularne przewozy planowane są od początku 2025 roku.
Transport intermodalny umożliwia przewóz towarów z wykorzystaniem różnych środków transportu przy użyciu jednej jednostki ładunkowej, co zwiększa efektywność i kontrolę nad ładunkiem. Dzięki temu forma transportu staje się bardziej ekologiczna i mniej uciążliwa dla infrastruktury drogowej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Rozwijając transport intermodalny realizujemy unijną politykę i ograniczamy m.in. emisję CO2 o 76 proc." - wyjaśnia Ryszard Kaczmarek, dyrektor ds. rozwoju rynku intermodalnego Freightliner PL. Nowy model transportu ma przyczynić się do zmniejszenia wpływu na środowisko, co jest istotnym elementem globalnych strategii na rzecz zrównoważonego rozwoju.