Horała pytany w Programie I Polskiego Radia o wykup terenów pod Centralny Port Komunikacyjny wskazał, że są dwie drogi pozyskania nieruchomości - przekazuje Polska Agencja Prasowa.
Pierwsza polega na procedurze pozyskania ziemi na inwestycje celu publicznego. Horała wyjaśnił, że chodzi o procedurę wycen, wykupów i ewentualnie wywłaszczenia, jeżeli wykupić się nie da.
Drugie rozwiązanie skupia się na programie dobrowolnych nabyć. Horała zaznaczył przy tym, że ta opcja została uruchomiona ze względu na głosy części mieszkańców, którzy chcieliby już wcześniej uregulować sytuację swoich gruntów
"Na zasadzie cywilno-prawnej zapraszamy do negocjacji. Na razie te negocjacje toczą się z blisko 200 właścicielami" - zachęca Horała.
Strona rządowa chce zdaniem polityka zapłacić "godziwie", "tyle ile się należy". "Być może z jakimś bonusem, który by rekompensował niedogodność, że ktoś musi się przeprowadzić" - zapewnił pełnomocnik ds. CPK.
Przypomnijmy, że sam Centralny Port Komunikacyjny zakłada stworzenie węzła przesiadkowego między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
W ramach tego projektu na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.