"Prawdopodobnie w czerwcu powinny zakończyć się analizy, które odpowiedzą na dwa pytania: co z Lotniskiem Chopina do czasu uruchomienia CPK i co później. To, co później, to - myślę - będzie przedmiotem dłuższej dyskusji, w której przedstawimy kilka wariantów" - powiedział dziennikarzom Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, po konferencji "Zrównoważony rozwój infrastruktury lotniczej w Polsce".
"Będziemy rozmawiać z mieszkańcami Warszawy i całej Polski i wszystkimi interesariuszami. Port na pewno nie zostanie w takim kształcie i funkcji, jak teraz. Nie będą to dwa porty konkurencyjne, oferujące dużo połączeń długodystansowych" - dodał.
Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce. W 2019 r. port obsłużył 18,86 mln pasażerów, tj. o 6,2% więcej niż rok wcześniej. Lotniskiem zarządza Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze".
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl