Na czwartkowym IV Forum Wizji Rozwoju w Gdyni obecny był m.in. Marcin Horała. Wiceminister infrastruktury zapewniał, że pierwsze roboty nad nowymi połączeniami, w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, ruszą za dwa lata.
- Rok 2023 to rok przysłowiowego wbicia łopaty w ziemię, fizycznego rozpoczęcia budowy samego lotniska, węzła kolejowego, jak i kilku pierwszych odcinków linii kolejowych dużych prędkości - powiedział Horała.
Z kolei jak zaznaczał Dyrektor Biura Strategii i Analiz Programu w Centralnym Porcie Komunikacyjnym Michał Szaniawski, budowa CPK jest przedsięwzięciem na ogromną skalę.
- My bowiem od lat nie budujemy nowych torów w Polsce, a tu wybudujemy blisko 1800 km, w tym kolej dużych prędkości - dodał.
Krzysztofa Golubiewski, członek zarządu PKP dodał, że 1,8 tys. km nowych kolei będzie jakościowym skokiem, a pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 250 km/h.
- Dziś mamy 20 sztuk pendolino, one mogą podróżować z prędkością 250 km/h. W planach na najbliższy okres jest zakup kolejnych 23 sztuk szybkich pociągów, ale nowe linie CPK będą generowały też zakup 120-140 nowych szybkich pociągów - mówił Golubiewski.
Przy czym zaznaczył, że do 2023 roku z 20 tys. km linii kolejowych, 9 tys. km zostanie poddanych modernizacji.
Zobacz jeszcze: Łódź na nowo połączy się z Wrocławiem. "Pociągi będą mogły rozpędzić się do 350 km/h"
Według jednej z umów podpisanej w ramach CPK, pociągi mają się rozpędzać nawet do 350 km/h. Jak zapewniał Horała, wtedy podróż z Wrocławia do Łodzi skróci się do 1 godz. 10 min., natomiast do Warszawy do 1 godz. 55 minut.