W opublikowanej dokumentacji postępowania "Budowa instalacji do produkcji wodoru - hub Szczecin" Orlen poinformował, że zadanie to dotyczy kompleksowego wykonania robót w formule EPC, "pod klucz". Koncern wyjaśnił, że inwestycja będzie prowadzona na potrzeby projektu "Clean Cities - Hydrogen Mobility in Poland" przy dofinansowaniu z budżetu UE w ramach programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility.
Jak podał w ogłoszeniu Orlen, zakres przedsięwzięcia ma obejmować budowę infrastruktury wytwarzania wodoru z odnawialnych źródeł energii wraz z elektrolizerem zasilanym energią z tych źródeł, magazynami oraz infrastrukturą do załadunku o mocy ok. 5 MW i wydajności na poziomie co najmniej 85 kg wodoru na godzinę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dwa lata od umowy
Według koncernu, realizacja inwestycji ma potrwać do dwóch lata od chwili podpisania umowy z wybranym w postępowaniu oferentem. W tym terminie koncern oczekuje finalizacji wszystkich prac w formule EPC, zakończenia rozruchów, testów i prób funkcjonalnych oraz uruchomienia instalacji i przekazania dokumentacji powykonawczej.
Odpowiedzi na ogłoszone zapytanie ofertowe dotyczące hubu można składać do 28 lutego br.
W kwietniu 2024 r. koncern oznajmił, że otrzymał 62 mln euro bezzwrotnego wsparcia z UE na projekt "Clean Cities - Hydrogen Mobility in Poland"; dofinansowanie obejmie budowę w Polsce 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru i instalacji produkcji "zielonego", odnawialnego wodoru.
Orlen wyjaśniał wtedy, że unijne wsparcie zostało przekazane na realizację trzeciej fazy projektu, a w ramach pierwszych dwóch etapów koncern rozpoczął budowę ośmiu stacji tankowania wodoru w całej Polsce oraz instalacji produkcji wodoru jakości automotive we Włocławku - inwestycje te już wcześniej otrzymały dofinansowanie w wysokości 70 mln zł z funduszu Łącząc Europę. W ramach tych środków, jak przypominał koncern - uruchomiono m.in. dostawy paliwa wodorowego dla pojazdów komunikacji miejskiej w Poznaniu oraz rozpoczęto testy stacji tankowania wodoru w Katowicach.
Orlen zapowiadał, że kolejne stacje tankowania wodoru będą uruchamiane m.in. w Pile, Warszawie, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie i Włocławku, jako obiekty do zasilania autobusów miejskiej komunikacji publicznej, samochodów osobowych i ciężarowych. Koncern informował, że w trzecim etapie projektu zamierza zbudować 16 kolejnych ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, które będą rozmieszczone w sieci transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T w różnych częściach kraju.
Także w kwietniu 2024 r. Orlen podawał, że planuje budowę w Szczecinie instalacji do produkcji wodoru jakości automotive, w oparciu o elektrolizę wody zasilanej odnawialnymi źródłami energii.
Nowa strategia
Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje też rozwój energetyki jądrowej opartej o małe, modułowe reaktory SMR.
Na początku stycznia br. Orlen ogłosił nową strategię do 2035 r. Według niej, skumulowane nakłady inwestycyjne z uwzględnieniem inwestycji kapitałowych w latach 2025-2035 mogą wynieść do 380 mld zł. Koncern podkreśla, że istotnym elementem jego zaktualizowanej strategii jest m.in. rozszerzenie oferty paliwowej, która za 10 lat w ponad 25 proc. ma bazować na zeroemisyjnych źródłach. Strategia zakłada też spadek emisji w segmencie downstream przez produkcję wodoru niskoemisyjnego - w 2035 r. ma to być 210 tys. ton czystego wodoru do produkcji rafineryjnej i transportu.