Sejm przyjrzał się szeregowi poprawek do ustawy regulującej status hulajnóg elektrycznych. Posłowie zgodzili się z dwiema z nich. Jedna uprawnia zarządcę drogi do planowania i wykonywania oświetlenia przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów na drogach publicznych na terenie zabudowy (jeżeli zarządca sfinansuje te prace).
Druga natomiast doprecyzowuje, że hulajnogi elektryczne i urządzenia transportu osobistego wprowadzane do obrotu po 31 grudnia 2021 roku muszą spełniać warunki techniczne określone dla tych pojazdów w przepisach Prawa o ruchu drogowym.
Posłowie odrzucili natomiast pozostałe poprawki senatorów, które zakładały m.in., że kierujący rowerem, hulajnogą elektryczną, lub urządzeniem wspomagającym ruch będzie mógł poruszać się z prędkością dostosowaną do warunków ruchu w stytuacji gdy ustawa dopuszcza ich jazdę po chodnikach, lub drogach dla pieszych
Sejm odrzucił również poprawkę dopuszczającą w wyjątkowych przypadkach korzystanie przez kierującego hulajnogą elektryczną z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 50 km/h.
To samo tyczy się poprawki dotyczącej kwestii postępowania z nieprawidłowo zaparkowanymi hulajnogami oraz poprawki wydłużającej czas wejścia w życie ustawy od dnia jej ogłoszenia.
O przyszłości ustawy zdecyduje teraz prezydent Andrzej Duda.
Zmiany w poruszaniu się hulajnogą elektryczną
Ustawa przewiduje, że kierujący hulajnogą elektryczną, który nie ukończył 18 lat, musi mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób pełnoletnich taki dokument nie będzie wymagany. Dzieci w wieku do 10 lat mogą jeździć hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej.
Kierujący powinien korzystać przede wszystkim z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów. Prędkość nie powinna przekraczać 20 km/h.
A co w przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów? W takiej sytuacji kierujący hulajnogą będzie mógł korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. Jednak i tam nie będzie mógł przekroczyć 20 km/h.
Hulajnogą elektryczną można będzie wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.
Sprawdź: Wirtualna Polska podsumowała 2020 rok. Rosnący zysk w segmencie online, Telewizja WP rentowna
Trzeba będzie jechać tam z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać ruchu pieszemu.
Podobne przepisy przewidziano dla kierujących urządzeniami transportu osobistego. Użytkownicy tych pojazdów będą mogli się poruszać wyłącznie po drogach dla rowerów i chodnikach.
Z kolei w przypadku urządzeń wspomagających ruch, jak np. rolki, wrotki, deskorolka nie będą potrzebne żadne uprawnienia. Nie będzie też ograniczeń wiekowych.
Ustawa wprowadza również kary za poruszanie się hulajnogą elektryczną, UTO lub urządzeniem wspomagającym ruch chodnikiem, lub drogą dla pieszych - z prędkością większą niż prędkość zbliżona do prędkości pieszego lub za nieustępowanie pierwszeństwa pieszemu.
Najwyższy mandat - w wysokości od 300 do 500 złotych - będzie można dostać za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu, lub podobnie działającego środka.