Kierujący tymi pojazdami będą musieli ustępować pierwszeństwa pieszym i nie utrudniać im ruchu - będzie to dotyczyć części infrastruktury przeznaczonej dla ruchu pieszych.
Ponadto zakazane będzie m.in. kierowanie hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/h.
"Do tej pory stan prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego pozostawał nieuregulowany. Stwarzało to realne zagrożenie bezpieczeństwa na drogach i chodnikach" - czytamy w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu.
Po zmianie zabronione będzie m.in.:
- kierowanie hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/h;
- kierowanie hulajnogą lub UTO przez osobę nietrzeźwą albo znajdującą się w stanie po użyciu środka działającego podobnie do alkoholu;
- przewożenie hulajnogą elektryczną i UTO innych osób, zwierząt lub przedmiotów;
- ciągnięcie lub holowanie hulajnogą elektryczną i UTO innych pojazdów;
- pozostawianie hulajnóg elektrycznych i UTO na chodniku w inny sposób niż równolegle do jego zewnętrznej krawędzi.
Jeśli przepisy wejdą w życie, osoba kierująca hulajnogą elektryczną, mająca między 10 a 18 lat, będzie musiała mieć kartę rowerową.
Osoby poruszające się takimi pojazdami będą musiały korzystać ze ścieżek rowerowych, a na jezdnię będą mogły wjechać tylko, jeśli takiego pasa brakuje.
Na chodnik na hulajnodze będzie można wjechać tylko, jeśli w okolicy nie ma drogi rowerowej, a jezdnią wolno się poruszać z prędkością większą niż 30 km/h.
W przypadku jazdy po chodniku kierujący hulajnogą będzie musiał jechać wolno i ustępować pierwszeństwa pieszemu.