Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|

Huti atakują statki. Ceny transportu uderzą w klientów

10
Podziel się:

Nawet dwukrotnie wzrosła cena frachtu morskiego z Azji Wschodniej do Europy - podkreśla "Rzeczpospolita". Wszystko z powodu ataków Huti na okręty na Morzu Czerwonym. W odpowiedzi Amerykanie oraz Brytyjczycy zaatakowali pozycje rebeliantów w Jemenie.

Huti atakują statki. Ceny transportu uderzą w klientów
Bojownik Huti podczas ćwiczeń w Sanie, stolicy Jemenu (PAP, PAP/EPA/YAHYA ARHAB)

W nocy z czwartku na piątek Stany Zjednoczone i Wielka Brytania przeprowadziły atak na pozycje rebeliantów Huti w Jemenie. Uderzenie jest odpowiedzią na powtarzające się incydenty, do których od miesięcy dochodzi na Morzu Czerwonym. Terroryści wspierani przez Iran przeprowadzili już kilka akcji przeciwko zachodnim statkom transportowym.

Z powodu akcji rebeliantów statki towarowe wybierają dłuższą trasę, która jest także droższa, co przełoży się wyższe ceny dla konsumentów. Szacuje się, że ataki wpłynęły na transporty przewożące towary o łącznej kwocie 200 mld dol. W górę poszły już ceny ropy - tuż po nocnym ataku USA i innych krajów na pozycje bojowników Huti w Jemenie.

Huti i drożyzna

Jak pisaliśmy na money.pl - rynek wyraźnie zareagował na nocne wydarzenia. W piątek nad ranem ropa Brent drożała o 2,4 proc. - osiągnęła notowania na poziomie ponad 79 dol. Kontrakty terminowe na ropę WTI wzrosły z kolei o 2,5 proc. - do niemal 74 dol. Amerykanie zaczynają więc już płacić za nocny atak. Notowania walut zmieniły się w niewielkim stopniu. W niewielkim stopniu - ok. 1 proc. - podrożało też złoto.

Należy spodziewać się kolejnych wahań na rynkach, jeśli Huti spełnią swoje groźby i będą dalej atakować statki. To może oznaczać kolejne próby odwetu ze strony Zachodu.

"Na przełomie roku, w ciągu jednego tygodnia, stawka za przewóz jednego kontenera z Azji Wschodniej do Europy Północnej wzrosła około dwukrotnie, do 4000 dol. Średnia cena na trasie Azja Wschodnia - porty śródziemnomorskie skoczyła do 5175 dol., a niektórzy przewoźnicy żądali 6000 dol. za kontener. Na pewno nie ułatwi to walki rządów i banków centralnych z inflacją" - czytamy w "Rz".

Globalny handel już miał się skurczyć o 1,3 proc. Przed kryzysem przez Morze Czerwone dziennie przepływało 500 tys. kontenerów, natomiast w grudniu ta liczba spadła do 200 tys. Alan Baer, prezes morskiej firmy przewozowej OL-USA już zapowiedział, że "wyższe koszty transportu będą odczuwalne w łańcuchach dostaw i przez konsumentów w pierwszym kwartale".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(10)
WYRÓŻNIONE
Oficer
12 miesięcy temu
Wygląda na to że produkty z Chin i w ogóle z Azji będą droższe. Może to i dobrze. Czas skupić się na rodzimej europejskiej produkcji i dać zarobić swoim. Wspierajmy się nawzajem,bo Europa "spada w dół" i to gospodarczo.
To tyle
12 miesięcy temu
Sprecyzujmy. Huti atakują statki kojarzone z Izraelem. Pozostałe mogą swobodnie przepływać. Niby drobiazg, a zmienia wiele.
Jemio
11 miesięcy temu
Po ataku na Sane,Huti nie ogranicza się do atakowania statków płynących do Izraela. Oznacza to wzrost cen na rynkach europejskich,bo USA,nie odczuje tego w stopniu znaczącym.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (10)
Piotr
11 miesięcy temu
Nałożyć embargo na Iran. Zeuwnac tereny Huti z ziemią. Nie wpuszczać do Europy i Ameryki żadnych ludzi ich pochodzenia. Skoro my mamy cierpieć oni niech cierpią *2. My przeżyjemy drożyzna oni biede jeszcze większą będą mieli. Może allach im pomoże. Gonic to z Europy.
Wojtek z huty
11 miesięcy temu
Jestem z huty j zadnejbrakiety tu na osiedlu nie bylo
CIA
11 miesięcy temu
prowokacja specjalnie wywolana na dobre wytlumaczenie do podwyzek
3 noga
11 miesięcy temu
Jestem z Huti.
Helena
11 miesięcy temu
Kaczkowatego z Antonim M. tam poślijcie. Zaraz im zmajstrują jakąś piękną katastrofę z wybuchem.