Outsourcing logistyczny – definicja
Na czym polega outsourcing logistyki? Outsourcing usług logistycznych to przekazanie do realizacji na zewnątrz firmy (innemu podmiotowi gospodarczemu) działań takich jak: spedycja, transport, magazynowanie oraz innych związanych z przepływem towarów między ogniwami łańcucha dostaw. O outsourcingu usług możemy mówić wtedy, gdy współpraca między firmą a jednostką zewnętrzną ma charakter długoterminowy.
Outsourcing logistyczny – wady i zalety
Co można zyskać, stosując outsourcing logistyczny?
- Zmniejszenie kosztów operacyjnych.
- Możliwość lepszego skupienia się właściwej działalności firmy. W przypadku sklepu internetowym to np. marketing, działania w social media czy rozwijanie strony internetowej sklepu.
- Poprawa jakości procesów logistycznych – zajmuje się nimi ściśle wykwalifikowany na tym polu podmiot.
- Odciążenie w obowiązkach (prowadzący e-sklep musi być jednocześnie marketingowcem, księgowym, programistą, spedytorem itp.).
- Pozyskanie zasobów, których przedsiębiorcy brakuje (np. magazynu, przestrzeni do kompletowania zamówień, wiedzy z zakresu prawa reklamacji i obsługi zwrotów).
- Zwiększenie płynności obsługi zamówień, a tym samym możliwość zwiększenia liczby obsługiwanych zamówień dziennie oraz w skali miesiąca.
Jeśli chodzi o wady outsourcingu w logistyce, to właściwie powinniśmy określić je jako potencjalne ryzyka. W rzeczywistości ryzyka te są minimalne i dotyczą raczej dużych firm. W małym sklepie internetowym raczej nie istnieje ryzyko demotywacji pracowników związanej z obawą o zwolnienia (outsourcing logistyki = mniej rąk do pracy przy kompletacji, pakowaniu paczek, obsłudze zwrotów itp.). Podobnie nieuzasadnione są obawy o utratę know-how firmy – o to mogą martwić się tylko większe przedsiębiorstwa, które ów know-how rzeczywiście posiadają. Sklepy internetowe nie muszą też bać się uzależnienia od zewnętrznej firmy, bo konkurencja wśród firm logistycznych jest duża. W przypadku niepomyślnie układającej się współpracy zawsze można rozwiązać umowę i nawiązać współpracę z innym podmiotem.
Outsourcing usług logistycznych – koszty
Koszty outsourcingu logistyki są o wiele niższe niż koszty prowadzenia tych procesów na własną rękę. Warto wiedzieć, że dostawca usług e-fulfillment wycenia takie usługi bardzo indywidualnie. Pod uwagę brana jest ilość towaru, który chcesz magazynować, jego wymiary i warunki przechowywania, jakich towar ten potrzebuje, miesięczna średnia liczba wysyłek zamówień, a nawet średnia liczba towarów w paczce. Płacisz tylko za te operacje, które zostaną faktycznie wykonane – rozliczenie następuje dopiero po zrealizowaniu kompletacji, pakowania, etykietowania czy wysyłki. Zyskujesz też integrację usługi z systemem swojego sklepu internetowego.
Outsourcing obsługi logistycznej – komu to się opłaca?
Wydawać by się mogło, że odciążenie w obowiązkach związanych z prowadzeniem sklepu internetowego potrzebne jest tylko największym przedsiębiorcom. Rzeczywiście, prowadząc mały sklep i nie zatrudniając dodatkowego personelu, wszystkimi obowiązkami związanymi z działalnością jesteś w stanie zająć się samodzielnie. Jednak wdrożenie outsourcingu logistyki przydaje się także z innych powodów. Np. outsourcing logistyki magazynowej pozwala pozyskać zasób, którego w większości przypadków brakuje nawet średniej wielkości przedsiębiorcom – przestrzeń magazynową. Wynajem magazynu jest kosztowny i często nieopłacalny. Choć za outsourcing procesów logistycznych trzeba płacić, to jest to koszt nieporównywanie mniejszy w stosunku do kosztów utrzymania własnego magazynu. Warto też wspomnieć o niematerialnej wartości, jaką jest oszczędność czasu i redukcja stresu wynikające ze zlecenia części czynności logistycznych na zewnątrz.
Artykuł sponsorowany