Miejski Zakład Komunikacji w Kutnie stanął w obliczu ryzyka 10-krotnej podwyżki cen energii elektrycznej. Spółka ta jako pierwsza w województwie łódzkim kupiła sześć autobusów elektrycznych, bo - jak podkreśla - miało być nowocześnie, bardziej ekologicznie i... taniej.
Pierwszego stycznia, tak naprawdę każdy zarządzający, który otrzyma takie rachunki, te autobusy powinien postawić pod płot. Nie będzie praktycznie opłacalne wyjechać tym autobusem na linie komunikacji miejskiej. Sytuacja z ceną prądu jest dramatyczna - powiedział TVN24 Jacek Sikora, prezes kutnowskiego MZK.
Dlaczego podwyżka cen prądu tak bardzo uderzy w miejskie spółki transportowe? Bo bez prądu ani tramwaj, ani autobus, ani trolejbus nie pojedzie. Zapytaliśmy kilku miejskich przewoźników o to, ile energii elektrycznej zużywają te trzy środki transportu. Odpowiedzi otrzymaliśmy z Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie, MPK we Wrocławiu i MPK w Lublinie.
Aby dać wyobrażenie i możliwość porównania wymienianych niżej liczb, warto zapamiętać, że w przypadku samochodu elektrycznego średnie, podręcznikowe zużycie energii elektrycznej to 20 kWh/100 km. Przy obecnych cenach na stacjach paliw odpowiada to około 2,5 l paliwa na 100 km. Wiele zależy od modelu pojazdu, stylu jazdy, prędkości, intensywności pracy klimatyzacji lub ogrzewania, a nawet ukształtowania terenu, a także źródła pozyskiwania prądu do ładowania. Dlatego podane niżej wartości najczęściej są uśrednione i mają dać wyobrażenie, o jakim rzędzie wielkości mówimy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ile prądu zużywa autobus elektryczny?
Jak informują Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie, średnie zużycie energii przez autobus elektryczny wynosi 140 kWh/100 km. - Obecny koszt wozokilometra, obejmujący cenę paliwa, w przypadku autobusów elektrycznych wynosi 1,58 zł, a pojazdów spalinowych 3,18 zł - mówi money.pl Adam Stawicki z biura prasowego MZA. I zaraz dodaje, że szacunki na przyszły rok zakładają znaczący wzrost cen energii, co musi przełożyć się na wyższy koszt wozokolimetra dla autobusów elektrycznych.
Miesięczny rachunek za prąd, który otrzymują MZA, to obecnie 1,8 mln zł. Spółka dodaje, że jeszcze w kwietniu kwota ta była ponad dwukrotnie niższa - 800 tys. zł. Wliczone w to jest także m.in. zużycie energii przez zajezdnie autobusowe, a nie wyłącznie przez same pojazdy.
Elektryczna flota warszawskiego MZA obejmuje 160 autobusów. Spółka nie planuje na razie zakupu kolejnych. Czy postawi autobusy elektryczne pod płotem? Nie zanosi się na to.
Rosnące koszty energii elektrycznej bardzo mocno obciążają budżet, natomiast eksploatacja autobusów elektrycznych jest niezbędna ze względu na konieczność wykonania zadań przewozowych - dodaje Stawicki.
Tramwaj bez prądu nie pojedzie
Rachunek za energię elektryczną dla wrocławskiego MPK za cały 2021 r. wyniósł ponad 30,6 mln zł. Niemal całość tej kwoty, bo aż 29,3 mln zł to koszty energii elektrycznej do zasilania trakcji. W tegorocznym budżecie przeznaczono 2,27 mln zł na rachunek za energię na cele gospodarcze i ponad 41,5 mln zł za energię do zasilania trakcji. Jak podaje spółka, prognozowany wzrost cen energii w 2023 r. wynosi od 300 do 500 proc.
Jak poinformowało MPK, średnie zużycie energii elektrycznej przez tramwaj wynosi 4 kWh/km, czyli około 400 kWh na każde 100 km. To wartość uśredniona, wynikająca z miesięcznego zużycia energii trakcyjnej przez wrocławską spółkę oraz pracy przewozowej, mierzonej w tzw. pociągokilometrach (1 km pokonany przez jeden tramwaj).
Trolejbus. Ile energii elektrycznej zużywa?
W trzech miastach w Polsce jeżdżą trolejbusy. Są to: Lublin, Tychy i Gdynia. Jak wylicza Weronika Opasiak, rzeczniczka prasowa MPK Lublin, średnie zużycie energii elektrycznej przez trolejbus to 219 kWh/100 km. W odpowiedzi na pytania money.pl, lubelski przewoźnik przygotował porównanie kosztów paliwa dla trolejbusu i autobusu z konwencjonalnym napędem:
Środek transportu | Średnie zużycie energii/paliwa | Koszt pokonania 100 km |
---|---|---|
Trolejbus | 219 kWh/100 km | 455,52 zł |
Autobus | 47 l/100 km | 313,25 zł |
Źródło: MPK Lublin dla money.pl |
W okresie od stycznia do lipca 2022 r. lubelskie MPK za energię elektryczną zapłaciło blisko 6,22 mln zł, a w tym samym okresie 2021 r. - niespełna 3,68 mln zł. Spółka ogłosiła z końcem sierpnia przetarg na dostawy energii od grudnia br. do końca przyszłego roku w łącznej ilości 19,5 tys. MWh, m.in. na ładowanie autobusów elektrycznych i zasilenie trakcji trolejbusowej.
Rosną koszty, szykują się podwyżki cen biletów
Spółki transportowe z pytaniami o ewentualne podwyżki cen biletów odsyłają nas do zarządów transportu miejskiego, odpowiedzialnych za organizację transportu publicznego w danym samorządzie. Warszawskie MZA przyznało wprost, że prowadzi dialog ze stołecznym ZTM w sprawie podniesienia stawki przewozowej z powodu wzrostu cen paliw.
Kilka dni temu dziennik "Rzeczpospolita" ostrzegł, że szykują się podwyżki cen biletów w komunikacji miejskiej. Winne są nie tylko wyższe rachunki za prąd, ale także wzrost innych kosztów działalności i presja płacowa, połączona z brakami kadrowymi i groźbą strajków kierowców i motorniczych. Od czerwca ceny biletów już poszły w górę w Gdyni i Gdańsku, druga w tym roku podwyżka szykuje się w Łodzi. Ceny podniesiono już także m.in. w Lublinie i Olsztynie.
Marcin Walków, dziennikarz Money.pl