W nowym programie money.pl "Biznes Klasa" szef redakcji Łukasz Kijek rozmawia z ludźmi biznesu, obecnymi i byłymi szefami największych firm - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem piątego odcinka był prof. Andrzej Blikle, współtwórca warszawskiej potęgi cukierniczej marki A.Blikle, która na polskim rynku cukierniczym obecna jest od ponad 150 lat.
Jednym z poruszonych tematów były pączki, z których znana jest firma. Dodajmy przy tym, że od 2012 r. rodzina Blikle praktycznie nie ma kontroli nad spółką, chociaż posiada w niej udziały.
Łukasz Kijek spytał np. o to, ile da się zarobić na jednym pączku. Prof. Andrzej Blikle odpowiedział, że średnia marża wynosiła 3 proc. Niemniej, jak zaznaczył biznesmen, był to produkt z najwyższą rentownością.
Dlaczego nie warto sprzedawać czerstwych pączków?
- Nasze pączki były produktem premium. One zawsze były małe. Pączek w niektórych cukierniach jest słodką bułką, ja tego nie krytykuję, bo my mieliśmy zupełnie inny model biznesowy - powiedział gość piątego odcinka programu "Biznes Klasa". - Mówiliśmy zawsze, że klient nie po to do nas przychodzi dlatego, że jest głodny, tylko dlatego, że chce zrobić sobie lub komuś szczególną przyjemność - dodał prof. Andrzej Blikle.
Cukiernik zaznaczył, że produkcja pączków wiąże się z pewnym "wyzwaniem strategicznym". Chodziło o to, żeby wyrobów danego dnia nie zabrakło, ale zostało jak najmniej. Co ciekawe, jak powiedział biznesmen, firmie bardziej opłacało się nie sprzedać trzech pączków, niż żeby zabrakło jednego, co wynika z kalkulacji finansowych.
Ponadto, jak zdradził wieloletni cukiernik, niesprzedane pączki trafiały na cele charytatywne. Wyjaśniał, że w przypadku produktu klasy premium najbardziej liczy się jakość, żeby miał tradycyjny smak, zapach i wygląd.
Rozmowy z biznesmenami mają premierę w każdą niedzielę o godzinie 17.
W poprzednich odcinkach Łukasz Kijek rozmawiał z Adamem Ringerem z Green Caffe Nero, Władysławem Grochowskim z Grupy Arche i Maciejem Pankiem, prezesem Panek SA. Zachęcamy do subskrybowania kanału.