Pandemia Covid-19 przyspieszyła proces cyfryzacji. Polacy zaczęli częściej robić zakupy w internecie, umawiać się online na wizyty w urzędach czy do lekarza, a uczniowie codziennie rano siadali przed komputerami w ramach zajęć zdalnych. Wzrosła również istotnie liczba transakcji bezgotówkowych.
Na koniec II kwartału br. z bankowości elektronicznej korzystało ponad 20 mln użytkowników, a ponad 15 mln wykorzystuje bankowość mobilną. Co ciekawe aż 8 mln klientów posługuje się tylko narzędziami mobilnymi.
Z kolei na koniec III kwartału tego roku było już prawie 22 mln użytkowników bankowości internetowej, prawie 19 mln użytkowników bankowości mobilnej i około 10 mln klientów korzystających wyłącznie z narzędzi mobilnych. Dane te pokazują, że nowoczesne rozwiązania elektroniczne są klientom potrzebne i szybko zyskują na znaczeniu w ich codziennym życiu - mówi Joanna Erdman z Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Płatności elektroniczne w Polsce mają się bardzo dobrze, a czas pandemii dodatkowo przyspieszył trend wzrostowy. Z drugiej strony nie powinniśmy popadać w euforię, bo biorąc pod uwagę całość wydatków klientów indywidualnych, 60 proc. to wciąż transakcje gotówkowe – dodaje Kamila Kaliszyk z Mastercard Polska.
Firmy technologiczne i startupy coraz częściej w całości opierają swoje działania na rozwiązaniach chmurowych. Zaangażowanie w Polsce firm takich jak Microsoft czy Google pokazuje, że jesteśmy rynkiem o ogromnym potencjale. Z drugiej strony, według europejskich badań, Polska jest 14 razy mniej zaawansowana w rozwiązaniach chmurowych niż kraje z czołówki rankingu.
Polacy wciąż podchodzą nieufnie do rozwiązań cyfrowych. W wielu sytuacjach nie korzystają nawet z tych narzędzi, które już dawno zostały uregulowane prawnie jak choćby podpis kwalifikowany, który zrównał się z podpisem tradycyjnym. Wciąż w niektórych sektorach tego typu rozwiązania budzą nieufność. Dotyczy to na przykład opinii biegłych czy tłumaczeń przysięgłych.
Szacuje się, że obecnie ponad 15 proc. Polaków nie miało kontaktu z internetem. Dla porównania w Finlandii to zaledwie 3 proc. Zapewnienie dostępu do internetu to jedno, a umiejętność jego wykorzystania – drugie. Właśnie dlatego kluczem do cyfryzacji jest edukacja, którą powinny na szerszą skalę zająć się również same firmy.
Aplikacja IKO obsługująca bankowość PKO BP działa już na sześciu milionach urządzeń, a ponad połowa instalacji jest zasługą placówek PKO, w których to pracownicy edukują klientów – dodaje Szymon Wałach z PKO Bank Polski. Podobnie jest z kupowaniem usług bankowych w aplikacji. Dzisiaj 79 proc. wszystkich zakupów odbywa się online. Cyfryzacja to nie tylko usługi bankowe. To również zwykłe zakupy.
Staramy się edukować nowych klientów, którzy dopiero wchodzą w świat e-commerce. Jednym z narzędzi jest Allegro Family – rozwiązanie, które pozwala użytkownikowi na zakup, ale poprzez system może on poprosić syna, wnuczkę czy brata o dokonanie zakupu i finalizacje transakcji. Wierzymy, że w ten sposób również edukujemy i sprawiamy, że nowym klientom będzie po prostu łatwiej – mówi Piotr Sykulski z Allegro.
Edukacja to inwestycja w przyszłość, a badania pokazują, kto w tej chwili jest w grupie wykluczonej, która nie ma dostępu do nowych technologii. To ludzie mniej zamożni, osoby niepełnosprawne, starsze oraz uczniowie, którzy bardzo często nie posiadają komputera i muszą korzystać ze sprzętu rodziców.
Jak przekonać Polaków do nowych technologii?
Dostarczyć im proste, intuicyjne i bezpieczne narzędzia. Inicjatorem działań mających na celu upowszechnienie i promocję obrotu bezgotówkowego jest fundacja Polska Bezgotówkowa. Fundacja stale pracuje na rzecz rozbudowy sieci akceptantów elektronicznych instrumentów płatniczych. Dbamy również o podnoszenie świadomości i wiedzy obywateli na temat mechanizmów obrotu bezgotówkowego, bezpieczeństwa i zasad ekonomii przez działania edukacyjno-informacyjne. Zależy nam na tym, by Polska wkrótce dołączyła do czołówki państw Unii pod względem korzystania z nowoczesnych rozwiązań elektronicznych – podsumowuje Grażyna Ciurzyńska, Prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Materiał sponsorowany przez Impact'21