Prezes Maspeksu udzielił wywiadu Interii podczas XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Krzysztof Pawiński opowiadał o problemach, jakie napotkał sektor spożywczy w 2021 roku.
Trudny 2021 rok
- Na samym początku roku mieliśmy pewną korektę, interakcję z podatkiem cukrowym i to była rzecz, którą trzeba było uregulować. [...] Ogłosiliśmy kilka tygodni temu podwyżki, które powinny być od 1 października. To jest duży cenowy ruch do góry - wyjaśnił, cytowany przez portal biznes.interia.pl.
Krzysztof Pawiński potwierdził też, że w tym roku rosną wszystkie składki, które składają się na koszt wytworzenia produktu. Wyjaśnił, że o ile normalnym jest fakt, że część cen rośnie, to zarazem inne spadają i na koniec podwyżki i spadki jakoś się bilansują w budżetach firm. W tym roku takiej stabilizacji jednak brakuje.
Prezes Maspeksu odniósł się również do kwestii inflacji, która w sierpniu była najwyższa od 20 lat. Przypomniał, że działał już w Polsce w warunkach kilkudziesięcioprocentowej drożyzny. Krzysztof Pawiński stwierdził, że prowadzenie biznesu w otoczeniu wysokiej inflacji jest trudniejsze niż w otoczeniu niskiej.
Podwyżki cen na końcu pokrywają klienci
Osobną kwestią jest również rozszerzona odpowiedzialność producentów za odpady opakowaniowe (ROP). To kolejna podwyżka, którą zapłacą firmy - tym razem za wprowadzanie opakowań na rynek.
Rozmówca Interii zapewnił, że większość firm ma wpisaną w swoje działania społeczną odpowiedzialność biznesu. Więc czynią one "mniejsze czy większe kroki" w kierunku minimalizowania zużycia surowców. Krzysztof Pawiński dodał jednak, że finalnie i tak za podwyżkę zapłacą klienci.
- W debacie publicznej jest taki mit, że są opłaty, podatki, które biznes bierze na siebie. To jest błąd myślowy. Wszyscy pracujemy w otoczeniu ogromnej konkurencji, która nie pozwala nam kształtować marż na dowolnym poziomie. Jest to minimum minimorum, żeby firmę rozwijać, a z drugiej strony być konkurencyjnym wobec ofert innych firm. Każdy podatek na końcu płaci konsument i tworzenie przekonania, że może być inaczej, jest iluzją - podkreślił, cytowany przez biznes.interia.pl.