Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Maciej Sierpień
|
aktualizacja
Płatna współpraca z marką Allegro

Inflacja jeszcze długo będzie poza celem. Jak oszczędzają dziś Polacy?

Podziel się:

Choć inflacja wreszcie zaczęła spadać, to doświadczenia ostatnich miesięcy dość mocno zmieniły preferencje zakupowe Polaków. Zaczęliśmy ograniczać niepotrzebne wydatki, a gdy już kupujemy, to dużo więcej czasu poświęcamy na znalezienie najtańszej oferty. W tym drugim wyręcza nas Allegro, które oferuje funkcję "Gwarancja najniższej ceny" - daje ona pewność, że zapłacimy za produkt najmniej.

Inflacja jeszcze długo będzie poza celem. Jak oszczędzają dziś Polacy?
(Adobe Stock)

Inflacja i oszczędności – te słowa przez ostatni rok były odmieniane przez wszystkie przypadki. Z niepokojem oczekiwaliśmy kolejnych danych publikowanych przez GUS. Galopujący każdego miesiąca wzrost cen swoje apogeum osiągnął w lutym 2023 r., sięgając rekordowych 18,4 proc. (najwięcej od ponad 26 lat). W ostatnich miesiącach inflacja w końcu zaczęła wyhamowywać. W lipcu wyniosła 10,8 proc. porównując rok do roku.

Czy możemy zatem wreszcie odetchnąć z ulgą? Niekoniecznie. Zgodnie z opublikowanym ostatnio przez Narodowy Bank Polski raportem inflacja w Polsce jeszcze długo będzie poza celem. Analitycy NBP przewidują, że zakładany poziom 2,5 proc. może osiągnąć dopiero w czwartym kwartale 2025 r.

Inaczej mówiąc, musimy być przygotowani na dalsze zaciskanie pasa, a przynajmniej bardziej przemyślane zakupy. Pocieszające jest to, że przynajmniej w teorii powinno nam być teraz łatwiej, bo doświadczenia ostatnich trudnych miesięcy mocno wpłynęły na nasze preferencje konsumpcyjne. Polacy zaczęli ograniczać niepotrzebne wydatki, a gdy już szukają określonego produktu czy usługi, to więcej czasu poświęcają na porównywanie cen. Staliśmy się coraz bardziej świadomi swoich wydatków, szukamy też sposobu na oszczędności.

Oszczędzamy i szukamy promocji

Jak wynika z badania SW Research, przeprowadzonego na zlecenie Allegro, aż 86 proc. Polaków jest bardziej ostrożnych w wydawaniu pieniędzy niż jeszcze rok temu. Obecnie ponad 3/4 badanych rozważniej planuje budżet, a 61 proc. więcej czasu poświęca na poszukiwanie okazji cenowych. Konsumenci najczęściej ograniczają wydatki na rozrywkę – 64 proc. wskazań ankietowanych. Oszczędności szukamy także, kupując mniej elektroniki i droższych produktów (58 proc.), a także rezygnując z podróży i wypoczynku (56 proc.).

Raport "Preferencje zakupowe w Internecie" pokazuje, że najczęstszym sposobem na zaoszczędzenie kilku złotych podczas zakupów online jest porównywanie cen i wybór tej najniższej (65 proc. respondentów). Dodatkowo niemal co drugi badany od czasu do czasu korzysta z promocji lub szuka dobrych okazji i kupuje większą ilość danego produktu (45 proc.), co bardziej się opłaca.

Promocje i specjalne okazje to elementy, które – zdaniem respondentów badania Allegro – najbardziej ułatwiają zakupy (88 proc. wskazań). Ponadto dla 35 proc. badanych jest to najważniejszy czynnik zakupowy. Informacji o promocjach szukamy głównie w gazetkach online (48 proc.), aplikacjach z promocjami i kuponami (46 proc.) oraz w mediach społecznościowych (41 proc.). Warto podkreślić, że równie istotne przy podejmowaniu decyzji zakupowych są opinie innych użytkowników (82 proc.).

Najniższe ceny znajdziesz na Allegro

Przyjrzyjmy się nieco bliżej najbardziej popularnej strategii Polaków na oszczędzanie, czyli porównywaniu cen. Ponad połowa uczestników badania przygotowanego przez Allegro deklaruje, że robi to dziś znacznie częściej niż wcześniej. 7 na 10 badanych sprawdza ceny online w różnych miejscach w sieci, prawie połowa korzysta z internetowych porównywarek, a bezpośrednio w sklepach stacjonarnych robi to więcej niż co trzeci ankietowany.

W jakich sytuacjach staramy się porównywać ceny? Połowa osób przyznaje, że robi to, gdy dany produkt jest drogi, a 47 proc. wtedy, kiedy chce sprawdzić, czy promocja, z której chce skorzystać, to najtańsza możliwa opcja.

I tutaj z pomocą przychodzi Allegro. Największy polski marketplace już jakiś czas temu wprowadził do swojej oferty funkcję "Gwarancja najniższej ceny". Kupując produkt z tym oznaczeniem, użytkownik ma pewność, że na platformie zapłaci za niego najmniej. Jak wskazują dane lidera rynku e-commerce, aż 85 proc. konsumentów zwraca uwagę na specjalne oznaczenia ofert. To oszczędność nie tylko pieniędzy, ale też czasu, który musimy poświęcić na samodzielne poszukiwania. Platforma każdego dnia porównuje ceny setek tysięcy ofert w kilkudziesięciu najpopularniejszych sklepach internetowych.

Gwarancja najniższej ceny obejmuje produkty już od 15 zł z szacunkowym czasem dostawy do 72 godzin. Co ważne, dbając o doświadczenia zakupowe swoich klientów, Allegro zmieniło zasady rozliczenia akcji. Teraz użytkownicy, którzy w ciągu 72 godzin od zakupu produktu na platformie trafią na tańszą ofertę w sklepach uwzględnionych w regulaminie i zgłoszą się do Allegro, mogą liczyć na zwrot w postaci kuponu do wykorzystania w wysokości równowartości różnicy w cenie powiększonej o 50 proc. Maksymalna łączna kwota takiego zwrotu podczas jednej edycji akcji to 200 zł.

Więcej szczegółów na ten temat można znaleźć w specjalnej zakładce na stronie Allegro.

Płatna współpraca z marką Allegro

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.