Nawet 300 miejsc pracy powstanie w nowej fabryce części lotniczych Azura Polska w Łodzi, która ma produkować elementy do samolotu Airbus A350. Zakład będzie częścią NIMROD Group - poddostawcy Airbus Group oraz Airbus Helicopters.
Jak powiedziała kierownik projektu Azura Polska Katarzyna Kokosza, produkcja początkowo odbywać się będzie w wynajmowanych halach fabrycznych, a budowa nowego zakładu w Łodzi ma się rozpocząć w IV kwartale 2016 roku.
Powołanie spółki Azura Polska ma związek z nowym kontraktem na produkcję seryjną i montaż części z blach metalowych do samolotu A350, jaki otrzymał od Airbusa i STELIAAerospace francuski oddział NIMROD Group - ESM. Wartość wieloletniego kontrakt to 45 mln dol.
Jak podkreślił cytowany w komunikacie firmy prezes NIMROD Group Eddy Ephrati, ESM produkował części do A350 w trakcie fazy rozwoju, budowy prototypów i wstępnej produkcji niskoseryjnej, a jego "nowa siostrzana spółka Azura Polska będzie produkować większość elementów dla samolotów seryjnych".
- Uruchomienie nowej bazy przemysłowej było przygotowywane od jakiegoś czasu. Nowy kontrakt na produkcję części do A350 przyspieszył inaugurację działalności AzuraPolska. Pierwsze dostawy z Polski zaplanowano na początek 2016 roku - powiedział Ephrati.
Według przedstawicieli firmy nowe miejsca pracy będą związane z produkcją precyzyjnych części z blach metalowych, montażem zespołów i struktur, obróbką i malowaniem powierzchni, wsparciem i usługami, skupiając się głównie na innowacyjnych technologiach i automatyzacji.
Rekrutacja pierwszych pracowników już ruszyła. Przejdą oni szkolenia w siedzibie ESM we Francji. W ciągu następnych lat Azura Polska utworzy od 200 do 300 nowych bezpośrednich miejsc pracy w Łodzi - zapowiada firma w komunikacie.
Oprócz pierwszych zestawów do A350 polski zakład będzie realizował zamówienia dla innych producentów wyposażenia - obecnie trwają ostateczne negocjacje w tej sprawie.
Według komunikatu spółki Airbus Helicopters zaprosił Azura Polska do dołączenia do swojego przemysłowego centrum w Łodzi "gdzie znajdzie się linia pełnego montażu śmigłowców Caracal". W Łodzi od lutego tego roku działa też biuro projektowe Airbus Helicopters.
Co eksperci sądzą o Caracalach? " To przestarzały śmigłowiec"
- Naszym pierwotnym planem było otwarcie nowych zakładów w sąsiednich krajach. Airbus Group i Airbus Helicopters przekonały nas, że Polska to lepsza opcja, zwłaszcza dzięki młodej i zdolnej kadrze w przemyśle lotniczo-kosmicznym, więc znaleźliśmy się tutaj - przyznał szef NIMROD Group.
W kwietniu w przetargu na 50 wielozadaniowych śmigłowców w różnych wersjach MON do etapu praktycznych prób sprawdzających parametry zakwalifikowało śmigłowiec H225M Caracal firmy Airbus Helicopters. Dwie pozostałe oferty - PZL Świdnik i AgustaWestland ze śmigłowcem AW149 oraz konsorcjum Sikorsky Aircraft i PZL Mielec z maszyną Black Hawk - resort odrzucił z powodu niespełnienia wymogów formalnych.
Podpisanie umowy, wartej ok. 13 mld zł, ma nastąpić jesienią. Jednym z warunków jej podpisania jest uruchomienie w Polsce linii produkcyjnej i przekazanie technologii niezbędnych do serwisowania śmigłowców. Airbus Helicopters zapowiada, że jeśli dojdzie do podpisania kontraktu, w Polsce powstaną nowe miejsca pracy, związane nie tylko z tą umową. Linia montażowa śmigłowców Caracal ma zostać uruchomiona w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi.