.
Zmiana cen po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej
Z badania zrealizowanego przez Ipsos w pierwszej połowie czerwca wynika jednak, że w przypadku większości kategorii produktów i usług Polacy nie dostrzegają wzrostu cen. Istotny wyjątek stanowią produkty spożywcze. Niemal wszyscy badani byli zgodni co do tego, że po przystąpieniu Polski do Unii ceny tych produktów zwiększyły się. Zaledwie 15% badanych było zdania, że ceny produktów spożywczych pozostały bez zmian bądź zmniejszyły się. Większość Polaków jest również zdania, że w wyniku przystąpienia Polski do UE podrożały mieszkania. Niemal 40% badanych jest przekonanych, że po 1 maja wzrosły ceny nowych samochodów osobowych.
W przypadku pozostałych kategorii dominowało przekonanie, że po przystąpieniu Polski do Unii ceny produktów bądź usług pozostały bez zmian bądź nawet spadły. Najbardziej pozytywnie postrzegane są ceny połączeń telefonicznych.
Pomimo tego, iż zdaniem większości Polaków, wzrost cen dotyczy nielicznych kategorii produktów bądź usług, to obserwowane podwyżki cen produktów spożywczych mogą mieć decydujące znaczenie na ogólny stosunek do integracji. Hipotezę taką potwierdzałyby wyniki ostatnio publikowanych badań dotyczących struktury codziennych wydatków Polaków. Okazuje się, że największy udział w wydatkach mają właśnie produkty spożywcze, a zatem wzrost cen tych produktów stanowi dla większości Polaków największe obciążenie.
Spodziewane zmiany cen w wyniku przystąpienia Polski do Unii Europejskiej
Mniej optymistycznie Polacy zapatrują się na zmiany cen w najbliższej przyszłości. Zdaniem większości badanych, w przyszłości dalej będą drożeć nie tylko produkty spożywcze, mieszkania i nowe samochody, ale również odzież i obuwie. Na stałym bądź niższym poziomie powinny się natomiast kształtować ceny sprzętu elektronicznego, używanych samochodów osobowych oraz połączeń elektronicznych.
A jak Pan(i) sądzi, czy w przyszłości – w wyniku przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, ceny następujących produktów i usług zwiększą się, zmniejszą czy też pozostaną bez zmian:
Istotny wpływ na oceny sposobu kształtowania się cen w przyszłości ma ogólny stosunek badanych do integracji europejskiej. Generalnie osoby zadowolone z przystąpienia Polski do Unii Europejskiej częściej niż osoby niezadowolone są zdania, że ceny większości produktów bądź usług będą rosły. Co ciekawe jednak, ogólny stosunek do integracji ma również istotny wpływ na postrzeganie aktualnych zmian cen. Nawet w przypadku takiej kategorii, jak połączenia telefoniczne, osoby niezadowolone z integracji są przekonane, że ceny tego rodzaju usług wzrosły po 1 maja.