Wybór i zakup opon, serwisowanie, bieżnikowanie, usługi road assistance… Osoba odpowiedzialna za administrowanie parkiem flotowym ma wiele spraw na głowie. Gdyby każde ze swoich zadań miała wykonywać z wykorzystaniem oddzielnego narzędzia, pewnie traciłaby sporo czasu na kompilowaniu danych i decyzji. Dlatego firmy flotowe coraz chętniej sięgają po rozwiązania, które pod jednym szyldem są w stanie zmieścić obsługę wszystkich kluczowych elementów. Jeśli flota chce być konkurencyjna, efektywna biznesowo i zrównoważona, musi sięgać po nowoczesne i inteligentne rozwiązania. Tym bardziej, że przyszłość rysuje się pod znakiem autonomiczności, cyfryzacji, inteligencji danych oraz postępującej komunikacji między systemami w pojazdach a otoczeniem.
Jednym z rozwiązań na rynku, sprawdzonym już przez tysiące flot na świecie, jest Goodyear FleetOnlineSolutions (FOS), a jego najważniejsze zalety to oszczędność czasu i dokładność. To system, który w jednym miejscu zbiera wszystkie informacje na temat flotowych pojazdów i ich opon, takie jak uzgodnione warunki i zakres współpracy, np. z siecią serwisową, czy zaakceptowane przez zarządzających flotą koszty usług poszczególnych dostawców.
FOS umożliwia również ścisłe przestrzeganie założeń firmy dotyczących opon, ponieważ wszyscy usługodawcy serwisowi mają dostęp do kompletnych danych – jakie ogumienie należy montować w pojazdach floty, jakie powinno być ciśnienie i jakim momentem obrotowym dokręcać śruby. Gwarantuje to szybszy i dokładniejszy serwis opon. Kolejną zaletą systemu jest znaczne skrócenie prac administracyjnych przez ograniczenie obrotu dokumentami – wszystko jest zebrane w jednym miejscu, a raporty można generować przez naciśnięcie jednego przycisku. FOS ułatwia też realizację płatności, bo zamiast dziesiątek faktur od wielu usługodawców, flota otrzymuje jedną, skonsolidowaną.
Umiesz liczyć? Licz na silnego partnera
Nawet najlepiej zarządzana flota nie jest całkowicie odporna na awarie. Te zdarzały się i będą się zdarzać, nawet jeśli manager floty zadba o wysokiej jakości opony, a potem o nowoczesny monitoring stanu tych opon i samych pojazdów. Przychodzi taki moment, gdy potrzebna jest pomoc serwisowa. Jeżeli dojdzie do awarii, klienci Goodyear mają do dyspozycji ServiceLine24. To pomoc drogowa dostępna 24h/7, obejmująca sieć 6,5 tys. partnerskich serwisów w Europie.
Wystarczy jedno połączenie telefoniczne! Konsultant ServiceLine24 zarejestruje sytuację w systemie wraz z dokładną lokalizacją zdarzenia i od razu powiadomi zespół serwisowy. Technicy ServiceLine24 są odpowiednio przeszkoleni i w razie potrzeby mogą przeprowadzić naprawę lub wymianę na miejscu zdarzenia. Średni czas rozwiązania problemu i powrotu samochodu ciężarowego na drogę nie przekracza dwóch godzin. Istotnym ułatwieniem dla kierowców jest fakt, że korzystając z ServiceLine24, nawet w razie awarii w odległym kraju, centrum obsłuży kierowcę w jego ojczystym języku.
Jak dbasz, tak masz
Platforma Goodyear Fleet Manager, z towarzyszącą jej aplikacją na urządzenia mobilne, to kolejne elementy usprawniające kontrolowanie stanu floty. Aplikacja sama wysyła powiadomienia, kiedy zajdzie konieczność pilnej konserwacji lub wymiany opon. Alerty są generowane na podstawie analizy danych zebranych np. przez Goodyear TPMS, a także czytniki DrivePoint i Checkpoint, które składają się na kompleksową ofertę dla flot nazwaną Goodyear Total Mobility.
Goodyear TPMS to czujniki ciśnienia i temperatury pozwalające monitorować stan ogumienia w trakcie jazdy i przewidywać ewentualne zagrożenia. Goodyear Checkpoint i Drivepoint ułatwiają kontrolę stanu opon bez udziału wyspecjalizowanego personelu lub konieczności wizyt w serwisie. W pierwszym przypadku wystarczy przejazd po zamontowanej w nawierzchni płytce, by manager otrzymał informacje o pomiarze ciśnienia w oponach, pozostałej głębokości bieżnika, obciążeniach osi i całkowitej masie pojazdu. W drugim przypadku jedno, relatywnie małe urządzenie zamontowane w bazie floty pozwala odczytywać poziom ciśnienia w oponach pojazdów.
Połączenie rozwiązań fizycznych i informatycznych sprawia, że flota może działać skuteczniej niż kiedykolwiek. Co więcej, dane telematyczne, pozwalające zarządzać biznesem na co dzień, stają się też skarbnicą wiedzy i analiz wykorzystywaną w edukowaniu kierowców na temat ekonomicznej jazdy. Według raportu Goodyear Sustainable Reality Survey, w którym wzięło udział ponad 1400 operatorów flot z 31 krajów europejskich, w tym z Polski, ponad połowa średnich i dużych flot już stosuje rozwiązania telematyczne do monitorowania i zmniejszenia zużycia paliwa. Ponadto edukuje swoich kierowców.
Raport pokazuje, jak firmy transportowe w Polsce podchodzą do zagadnień zrównoważonego rozwoju i jak łączą dbanie o środowisko z optymalizowaniem biznesu. W czasach presji inflacyjnej, wysokich cen paliw i kosztownej energii wiedza o tym, gdzie szukać nowych obszarów oszczędności wydaje się nie tyle przydatna, co konieczna.
Materiał powstał przy współpracy z Goodyear