Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
aktualizacja
Materiał sponsorowany przez MMC Polska

Innowacyjne podejście do finansowania i ubezpieczenia w motoryzacji

Podziel się:

Rozmowa z Arkadiuszem Zarembą, dyrektorem zarządzającym OTOMOTO Pay.

Innowacyjne podejście do finansowania i ubezpieczenia w motoryzacji
Arkadiusz Zaremba, dyrektor zarządzający OTOMOTO Pay (materiały partnera)

Jakie główne trendy w obszarze embedded finance i embedded insurance obserwuje Pan w branży motoryzacyjnej? Dlaczego są one istotne dla rynku?

Rozwiązania mieszczące się w obszarach embedded finance czy insurance, jako takie, które upraszczają życie użytkowników platform czy narzędzi, siłą rzeczy rozwijają się bardzo dynamicznie - doskonale wpisują się w trendy. Jednak tym, co wyróżnia je na rynku, wśród innych "skracających drogę" rozwiązań, jest walor bezpieczeństwa - jego zapewnienie przekłada się na zaufanie konsumentów, a dalej - na coraz wyższą popularność tego typu narzędzi. Na rynku pojawiają się już konkretne systemy związane z codziennym użytkowaniem pojazdu, jak in-car-payments, który pozwala m.in. "za pośrednictwem" pojazdu płacić za parking, paliwo albo prąd ładujący samochód elektryczny, czy za przejazd płatną autostradą. Jednak embedded finance i embedded insurance to także element kompleksowej usługi związanej z zakupem samochodu - usługi do tego stopnia zintegrowanej, że Elon Musk przewiduje, że w przyszłości embeded insurance będzie stanowić nawet 30-40% zysków Tesli. Platformy online - takie jak OTOMOTO - pozwalają dziś na przeglądanie ofert sprzedaży samochodów, pozyskanie finansowania na zakup i włączenie do niego ubezpieczenia. Wprowadzone nieco ponad 3 miesiące temu rozwiązanie OTOMOTO Pay, pozwalające uzyskanie vouchera na pokrycie OC wraz z finansowaniem za zakup samochodu, cieszy się sporą popularnością wśród kredytobiorców - decyduje się na nie kilkanaście procent biorących finansowanie na zakup auta.

Jak OtoMoto Pay osiąga równowagę między rentownością a dopasowaniem produktu do potrzeb klientów? Jakie strategie stosują Państwo w tym zakresie?

Naszym priorytetem od początku działania jest zaspokojenie potrzeb jak największej liczby klientów, a rentowność projektu zapewniamy skalą jego działania. Usługa finansowania jest dostępna w pełni zdalnie. Różnorodne grono partnerów, których jakość usług weryfikujemy na bieżąco, pozwala na dostarczanie atrakcyjnych ofert zarówno klientom, którzy mają już rozbudowaną historię kredytową, jak i tym, którzy dopiero zdali egzamin na prawo jazdy i kupują swój pierwszy samochód.

Dlaczego, według Pana doświadczenia, klienci mogą bronić się przed wyborem rozwiązań embedded insurance? Jakie metody stosują Państwo, aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników i ich chęć do korzystania z tych produktów?

Klienci co do zasady są otwarci na rozwiązania, które upraszczają ich życie. Dziś często wycena ubezpieczenia samochodu to proces bardziej skomplikowany i wymagający podania bardziej szczegółowych danych, niż proces oceny zdolności kredytowej. Skomplikowany i długi proces może odstraszać klientów. Odpowiadając na to wyzwanie w pewnym sensie "zaszyliśmy" ubezpieczenie na samochód we wniosku o kredyt. Stworzyliśmy proste rozwiązanie, które wykorzystując informacje z jednego i co ważne, krótkiego formularza pozwala na uzyskanie propozycji finansowania pojazdu wraz z voucherem o maksymalnej wartości 1300 zł do wykorzystania na pokrycie ubezpieczenia OC kupowanego samochodu. To kwota, która według szacunków wyszukiwarki ubezpieczeń Punkta opartych o dane z 2023 roku, powinna w pełni pokryć ubezpieczenie ubezpieczenia OC w przypadku nawet 96% klientów kwalifikujących się do skorzystania z oferty kredytu na samochód z OTOMOTO Pay.

Jak OtoMoto Pay dostosowuje swoje produkty, aby spełniać oczekiwania pokolenia Z? W jaki sposób ewoluuje model biznesowy OtoMoto Pay w odpowiedzi na zmieniające się oczekiwania klientów i trendów na rynku?

OTOMOTO Pay oferuje w pełni online’owy proces, w którym wszystkie formalności można załatwić zdalnie, a do otrzymania pozytywnej decyzji o przyznaniu finansowania nie jest konieczne przedstawienie dokumentacji dotyczącej rozbudowanej historii kredytowej - co ważne szczególnie z punktu widzenia osób, które dopiero skończyły 18 lat i kupują swoje pierwsze auto. Z badań, które przeprowadziliśmy pod koniec 2022 roku wynika, że wiedza Polaków na temat finansów i kredytów nie jest duża, a dotyczy to nie tylko najmłodszej generacji dorosłych konsumentów. Potrzeba prostego procesu, przez który będzie się w sposób klarowny i szybki przeprowadzonym przez doradcę, jest wspólna dla wszystkich pokoleń. Najlepsze doświadczenie klienta - niezależnie od jego wieku - jest celem naszej współpracy z wszystkimi partnerami.

Jakie innowacje w procesie zakupu samochodów oferujecie swoim rozwiązaniem?

Dotychczas klasyczny kredyt samochodowy, ze względu na swoje zabezpieczenie w postaci pojazdu, był atrakcyjną opcją dla konsumentów, ale wymagał od nich pokonania wielu skomplikowanych formalności. Alternatywą skracającą proces przyznania finansowania były kredyty gotówkowe, za które finalnie trzeba było więcej zapłacić. Nasze rozwiązanie łączy zalety obu powyższych możliwości - w ograniczonym do minimum formalności procesie można otrzymać atrakcyjną ofertę finansowania pojazdu, którego dowód zakupu (jako formę zabezpieczenia zobowiązania) można dostarczyć w ciągu 3 miesięcy od przyznania kredytu. Odroczenie wskazania konkretnego pojazdu, który ma być sfinansowany z OTOMOTO Pay pozwala na podjęcie przemyślanej decyzji dotyczącej zakupu. Nasze doświadczenie wskazuje, że w momencie aplikowania o kredyt konsumenci często rozważają kilka możliwości. Co więcej, nie mają też pewności, na jakiej skali wydatek - uwzględniając dodatkowe środki z kredytu - będą mogli sobie pozwolić. Korzystanie z OTOMOTO Pay pozwala uniknąć pośpiechu w podejmowaniu decyzji o zakupie auta.

Rozmowa została zrealizowana w ramach 15. FinTech & InsurTech Digital Congress, który odbędzie się 14 czerwca 2024 r. w The Westin Warsaw Hotel.

Materiał sponsorowany przez MMC Polska

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl