Integracja, czyli słowo klucz
Obecnie e-commerce to nie tylko sposób na sprzedaż produktów czy usług, ale także element budowania marki oraz relacji z klientami. Aby skutecznie konkurować na rynku i przyciągnąć klientów, należy zadbać o niezbędne integracje w sklepie internetowym.
Integracja - słowo klucz. Kiedy rozwijasz swój e-commerce, widzisz pewnie, że to wszechobecna nomenklatura - w tym biznesie wciąż podkreśla się, że "coś integruje się z czymś". Integracje zachodzą na różnych poziomach - czy to na frontendzie (tu integrujemy z narzędziami analitycznymi lub narzędziami marketing automation), czy to również na backendzie, gdzie integrujemy z systemami takimi jak ERP czy PIM.
Ale po co właściwie to robimy? Odpowiedź jest prosta. Wyobraźmy sobie komfortową sytuację, w której Twój e-sklep generuje np. 1 000 zamówień dziennie. Świetny wynik, ale dołóżmy do tego fakt, że nie masz odpowiednich integracji, Efekt? Twój sklep, mimo sprzedaży na wysokim poziomie, nie odpowie na potrzeby konsumentów, ponieważ nie będzie w stanie w krótkim czasie obsłużyć i wysłać do nich zamówień, co przy obecnym rozwoju branży e-commerce jest dla konsumentów normą. E-sklep bez potrzebnych integracji to konieczność "ręcznej obsługi" zamówień, drukowania paragonów, obsługi systemu księgowego i wiele obowiązków, które da się z powodzeniem zautomatyzować, a ten czas przeznaczyć na jak najszybszą obsługę zamówienia. Wysyłasz je dopiero po 3-4 dniach? Konkurencja, która ma zintegrowany e-sklep, robi to szybciej, w efekcie więc klient już do Ciebie nie wróci.
Automatyzacja, czyli oszczędność czasu i pieniędzy
Z powyższej sytuacji można byłoby wybrnąć, budując nowe funkcje do obecnego rozwiązania - to jednak tylko pozorne i tymczasowe wyjście, które bardzo szybko osiągnie swój sufit i przestanie być użyteczne. Dlatego jako eksperci technologiczni radzimy stosować podejście headless, czyli rozdzielać warstwy sklepu na backend i frontend, co ułatwia wprowadzanie odpowiednich integracji i nie grozi zatrzymaniem wydajności e-sklepu. - zapewnia Rafał Tarnowski, Head of Revenue w Fast White Cat, firmie wdrażającej dochodowe e-biznesy w oparciu o Magento - Przy obecnym rozwoju technologii doskonale sprawdza się tzw. Architektura rozproszona, w tym właśnie headless Takie podejście umożliwia integracje na wielu różnych poziomach, a im tych integracji więcej w naszym e-commerce, tym efektywniej działa biznes i lepiej konwertuje.
Posiadanie sklepu internetowego bez odpowiedniego systemu obsługi zamówień i systemu magazynowego może prowadzić do wielu problemów, szczególnie przy dużej liczbie zamówień. Co w takim razie realnie możemy zrobić, aby sprawnie obsłużyć wspomniane 1000 zamówień dziennie i móc wysłać je w ciągu 1-2 dni? Kluczem jest automatyzacja procesów, która jest nieodzownym elementem szybkiej i skutecznej obsługi zamówień.
Automatyzację możemy uzyskać poprzez integrowanie naszego sklepu z rozwiązaniami typu ERP/WMS, które usprawnią procesy m.in. aktualizacji cen czy stanów magazynowych. ERP (z ang. Enterprise Resources Planning) to system, którego zadaniem jest kompleksowe zarządzanie firmą. Obejmuje m.in. kontrolę i zarządzanie dokumentami sprzedaży, magazynami oraz księgowością (przykłady systemów ERP: Microsoft Dynamics 365, SAP, Optima, Enova365, Subiekt, Comarch.) Z kolei WMS (z ang. Warehouse Management Software) to system zarządzający ruchem produktów w magazynie (przykłady systemów WMS: Anteeo, IBCS Poland, Teneum WMS, Qguar, Mantis.)
Jeżeli cenami zarządzamy w systemie ERP, to dobra integracja cenników ze sklepem umożliwia automatyzację procesów związanych właśnie z cenami, co pozwala na zaoszczędzenie czasu, a także minimalizuje ryzyko popełnienia błędów przy aktualizowaniu cen. Wykluczamy z tego cyklu "interfejs białkowy", czyli działania ludzkie, które nie są nieomylne. Identyczne zastosowanie ma integracja stanów magazynowych na linii ERP lub WMS - sklep internetowy. Te dwa procesy doskonale pozwalają zaoszczędzić czas, a co za tym idzie - także pieniądze. - kontynuuje Tarnowski - Dzięki nim minimalizuje się także ryzyko błędów, a my mamy więcej czasu na działanie.
Co więcej, system ERP wspiera także w procesowaniu zamówień i przekazywaniu ich do właściwego systemu, w którym zamówienie jest realizowane, a także ułatwia wymianę pomiędzy systemami informacji o statusach zamówienia. To znów wsparcie, które pozwala nam uniknąć ręcznej pracy i przepisywania zamówień.
Zarządzanie informacją o produkcie, czyli przewaga nad konkurencją
Czas kryzysu gospodarczego i wysokiej inflacji to dla konsumentów powody, by racjonalnie podejmować decyzje zakupowe. Dziś klienci potrzebują dokładnych, jakościowych opisów produktów, dobrych zdjęć, widocznych promocji i wszelkich argumentów, które utwierdzą ich w przekonaniu, że powinni wydać swoje pieniądze akurat w tym sklepie. Już teraz wiemy, że z powodu kryzysu aż 71% konsumentów stara się ograniczać wydatki, ale zdaniem 58% z nich zakupy w e-commerce są bardziej optymalne niż zakupy stacjonarne - m.in. dlatego, że dają możliwość szybkiego porównania cen w kilku konkurencyjnych sklepach. Właśnie dlatego warto zainwestować w rozbudowaną infrastrukturę informacyjną, aby zbudować przewagę nad swoją konkurencją i być zawsze tam, gdzie są Twoi klienci. Tutaj warto wspomnieć o systemach klasy PIM, dzięki którym możemy lepiej zarządzać informacjami o produkcie.
System PIM to narzędzie, które może w zautomatyzowany sposób przypisać więcej informacji produktom na potrzeby różnych kanałów sprzedaży. Co to oznacza w praktyce? Jeśli wdrażasz ten sam produkt na różnych marketplace’ach (np. Allegro, Amazon) i w swoim sklepie internetowym, to nie musisz logować się do wszystkich paneli administracyjnych i kilkukrotnie uzupełniać danych na temat produktu. Powtarzanie tego typu działań zabiera sporo czasu i nerwów, a za pomocą systemu PIM jesteś w stanie zrobić to o wiele szybciej. Stosowanie PIM poleca się również w przypadku przyjmowania dużej ilości towarów od dostawców - wówczas musisz tylko zaimportować plik z danymi, a system sam uzupełni wszystkie informacje o produktach.
A jeśli zabraknie danych, na których Ci zależy, rozwiązanie PIM samo Cię o tym poinformuje.
Dzięki integracji i automatyzacji powyższych elementów, jesteśmy w stanie szybciej procesować zamówienia, a co za tym idzie szybciej przygotowywać paczki do wysyłki i móc nadawać je klientom niemal natychmiast, jak tego oczekują. Integracje to dziś, w czasie kryzysu i ogromnej konkurencji w e-commerce, konieczność, która pozytywnie wpłynie na Twój biznes.
Chcesz wdrożyć sklep oparty o platformę Magento 2? Prowadzisz już swój e-biznes i chcesz go usprawnić, np. wdrożyć system PIM?
Skontaktuj się z Fast White Cat info@fastwhitecat.com
Chcesz pomóc swojemu eCommerce? Dowiedz się więcej o logistyce: Logistyka w eCommerce – 4 podstawowe rozwiązania, które Ci w tym pomogą.
Artykuł sponsorowany