Do końca przyszłego roku spółka PKP PLK zamierza ogłosić przynajmniej 60 przetargów wartych ponad 17 mld złotych.
Do wykorzystania są pieniądze z nowego unijnego budżetu, który inwestycje kolejowe stawia wyżej od drogowych.
W planach są m.in. budowa odcinka Rail Baltica (Białystok–Ełk), przebudowa trasy Giżycko–Kętrzyn–Kościerzyna–Kartuzy, kolejowa obwodnica Poznania czy modernizacja linii na Śląsku.
W przyszłym roku PKP zamierza też zainwestować w nowe połączenia.
Polski przewoźnik zamierza dołączyć do siatki transgranicznej kolei, uruchamiając połączenie na trasie Warszawa–Berlin–Bruksela
- Przyszła realizacja sieci nocnych połączeń jest jednym z elementów do wdrożenia w ramach rozwoju transportu kolejowego w Polsce – powiedział "Rzeczpospolitej" minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Inwestycje mają być sposobem na wyjście z kryzysu, w jakim kolej znalazła się po wybuchu pandemii koronawirusa.
Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, w 2020 r. liczba pasażerów kolei może się zmniejszyć do nawet 208 mln z 335 mln w 2019 r.
Już wiadomo, że dzięki pracy zdalnej część pasażerów nie wróci do regularnych podróży służbowych.