Funkcje świec zapłonowych w samochodzie
Świece zapłonowe pełnią ważną funkcję w układzie silnika. To one odpowiadają za wytworzenie iskry, która pozwala na zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Tak w dużym skrócie uruchamia się silnik pojazdu. Następnie świece zapłonowe wpływają na utrzymanie odpowiednich osiągów silnika w trakcie jazdy. To sprawia, że obowiązkiem właściciela pojazdu jest monitorowanie stanu świec oraz ich wymiana wtedy, gdy jest to konieczne.
Po czym poznać zużycie świec zapłonowych?
Cenną umiejętnością kierowcy jest trafne rozpoznanie zużycia świec zapłonowych. Pierwszym niepokojącym objawem jest spadek wydajności pracy i osiągów silnika. Gdy zużycie jest duże lub świece ulegną uszkodzeniu, występuje problem z uruchomieniem jednostki napędowej. Inne objawy sugerujące problemy ze świecami zapłonowymi to m.in. nierówna praca silnika oraz zwiększenie zużycia paliwa.
Czynnikami powodującymi usterki tego elementu układu zapłonowego są m.in.:
- zanieczyszczenie elektrod świecy zapłonowej.
- zużycie elektrod;
- odkształcenie elektrod pod wpływem czynników zewnętrznych (np. temperatury);
- uszkodzenie elektrod poprzez ich niewłaściwy montaż.
Co ile należy wymieniać świece zapłonowe?
Częstotliwość wymiany świec zapłonowych w samochodzie zależy od kilku czynników. Informacje na ten temat podają producenci pojazdów i można znaleźć je m.in. w instrukcji obsługi danego modelu. Kolejnym aspektem wpływającym na częstotliwość wykonywania tej czynności jest styl jazdy kierowcy. Pod uwagę bierze się także rodzaj zastosowanych świec.
W przypadku irydowych świec zapłonowych rekomenduje się ich wymianę co około 60 tysięcy przejechanych kilometrów. Dwukrotnie częściej należy to robić w przypadku świec niklowo-litowych. Największą wydajnością eksploatacyjną charakteryzują się świece platynowe, których wymiana może następować nawet po przejechaniu 100 tysięcy kilometrów.
Oczywiście nie należy bezwzględnie stosować się do wskazanych powyżej limitów kilometrów. Świece zapłonowe należy niezwłocznie wymieniać wtedy, gdy dojdzie do ich uszkodzenia. Nieprawidłowa praca tych elementów może skutkować poważniejszymi usterkami silnika oraz innych elementów układu. Powoduje to zwiększone koszty utrzymania pojazdu.
Ponadto przyjmuje się, że w przypadku aut wyposażonych w instalację gazową, zużycie świec zapłonowych następuje szybciej. Warto więc monitorować ich stan techniczny, pracę silnika oraz proces zapłonu. Jakiekolwiek niepokojące symptomy powinny być konsultowane z zaufanym mechanikiem. Wszystko po to, aby utrzymać:
- prawidłową pracę silnika,
- bezpieczeństwo jazdy,
- optymalne spalanie paliwa.
Pamiętaj o ubezpieczeniu OC
Każdy posiadacz samochodu zobowiązany jest do tego, by auto posiadało ubezpieczenie OC. To konieczny warunek do tego, aby móc włączyć się danym pojazdem do ruchu drogowego . Wysokość składki ubezpieczenia OC zależy m.in. od doświadczenia i historii szkodowej posiadacza samochodu oraz modelu auta. Atrakcyjną ofertę przygotowało towarzystwo ubezpieczeniowe LINK4. Jeżeli chcesz obliczyć składkę dla swojego auta, to pomoże Ci w tym kalkulator OC/AC.
Pierwsza u mowa ubezpieczenia OC musi być zawarta najpóźniej w dniu zarejestrowania samochodu. Okres jej trwania to 12 miesięcy. W przypadku braku zgłoszenia ubezpieczycielowi chęci rezygnacji, gdy składka była opłacona w całości, umowa zostanie przedłużona automatycznie. Nie stanie się tak jednak, jeżeli kupujesz auto i chcesz skorzystać z OC, które wykupił poprzedni właściciel – warto z wyprzedzeniem zająć się kwestią wyboru ubezpieczyciela.
Sprawdź ofertę na stronie www.link4.pl i skorzystaj z kalkulatora OC/AC online na stronie https://kalkulatory.link4.pl/moto/, by w kilka minut poznać wysokość składki. Możesz też zadzwonić pod numer telefonu 22 444 44 23 lub spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Materiał sponsorowany przez LINK4