Gdzie wykorzystywana jest sztuczna inteligencja?
Sztuczna inteligencja, czyli w skrócie AI – od anglojęzycznego pojęcia artificial intelligence – to przyszłość ludzkości. Już dziś pojawia się coraz więcej przykładów wykorzystania jej w praktyce. Przez pojęcie "sztuczna inteligencja" należy rozumieć system, który gromadzi i wykorzystuje, a także analizuje zebrane dane i na ich podstawie jest w stanie podejmować decyzje o działaniu lub jego zaniechaniu. Sztuczna inteligencja może rozwiązywać złożone problemy i spełniać potrzeby użytkowników w różnych dziedzinach życia. Potrzebuje jedynie informacji, by móc je przeanalizować i wyciągnąć wnioski.
Często nie zdajemy sobie sprawy, że korzystamy ze sztucznej inteligencji. Oto przykłady jej zastosowania:
- cyfrowi asystenci wykorzystywani w telefonach, komputerach czy tabletach;
- inteligentne systemy wentylacji, rekuperacji i klimatyzacji;
- wyszukiwanie danych w internecie;
- tłumaczenia maszynowe;
- bezpieczeństwo cybernetyczne;
- optymalizowanie produktów i ścieżek sprzedaży na platformach e-commerce;
- autonomiczne samochody bez kierowców;
- internet rzeczy – np. podłączone do sieci odkurzacze, zegarki, lodówki, kawiarki itp.;
- zakupy i reklama online;
- inteligentne rolnictwo – np. nawadnianie czy karmienie zwierząt;
- roboty używane w fabrykach.
Co zaliczamy do sztucznej inteligencji?
Ciągły rozwój sztucznej inteligencji, z jakim mamy do czynienia obecnie, powoduje, że lista rozwiązań, które się do niej zaliczają, cały czas się poszerza. Wyróżnia się przy tym różne rodzaje sztucznej inteligencji:
- oprogramowanie komputerowe i aplikacje mobilne,
- roboty, samochody autonomiczne, drony itp.
W ten sposób wymieniliśmy dwa typy AI – z jednej strony to oprogramowanie, które może być wdrażane w różnych systemach, a z drugiej fizyczna postać z wdrożoną AI, jak roboty. W sieci popularnym narzędziem wykorzystującym sztuczną inteligencję są chatboty prowadzące konwersacje z użytkownikami w ramach obsługi klienta czy wirtualni asystenci.
Jak e-commerce może wykorzystać sztuczną inteligencję?
Sztuczna inteligencja jest stosowana w e-commerce na wiele sposobów. Dostarcza m.in. spersonalizowanych rekomendacji dla klientów podczas dokonywania zakupów online, a to wszystko za sprawą historii Twoich wyszukiwań i zrealizowanych transakcji albo zakupów online.
W branży e-commerce sztuczna inteligencja nie jest właściwie niczym nowym. Handel elektroniczny może rozwijać się na podstawie rozwiązań z zakresu AI. Technologia ta ewoluuje w szybkim tempie, a jej potencjał dostrzega coraz więcej osób decyzyjnych w e-commerce. Najlepszym tego przykładem jest narzędzie sztucznej inteligencji – ChatGPT.
Jest on systemem od OpenAI, który generuje odpowiedzi na zadawane przez użytkowników pytania. Brzmi znajomo? Owszem, ChatGPT działa na zasadzie chatbota, ale różni go od niego duży potencjał w marketingu online oraz SEO. Wszystko dlatego, że jest w stanie podawać użytkownikowi nie tylko wcześniej zdefiniowane odpowiedzi w ramach prowadzonej komunikacji na odległość, lecz także całe teksty na podstawie dostępnych w sieci materiałów. Tworzy listę tematów, wykorzystując w tym celu słowa kluczowe. Może tłumaczyć treści czy tworzyć meta title i meta description. Przy pozycjonowaniu sklepów internetowych i platform sprzedażowych ma to więc ogromne znaczenie i staje się dużym ułatwieniem dla zarządzających witrynami e-commerce.
Inną propozycją względem ChatGPT, która znajdzie zastosowanie w branży e-commerce, jest aplikacja od Google – Bard. Oparta na sztucznej inteligencji będzie korzystać z innego języka niż ChatGPT i będzie zintegrowana z wyszukiwarką i innymi usługami Google. Według zapowiedzi swoich twórców już wkrótce Bard ma całkowicie odmienić sposób poszukiwania informacji w sieci przez użytkowników, a więc również wyszukiwania ofert sprzedaży w branży e-commerce przez potencjalnych klientów.