Wjazdem na polskie tory są zainteresowani dwaj czescy przewoźnicy – Leo Express i RegioJet. W swoim kraju odnieśli sukces, a teraz chcą przekonać polskich pasażerów, że wyższa jakość obsługi – przy niskich cenach – jest możliwa. Prezes RegioJet w zeszłym roku przekonywał, że podróż z Krakowa do Katowic może kosztować nie więcej niż 20 euro (w warunkach dyktowanych przez PKP Intercity – nawet 150 zł).
Na razie jednak, jak zauważa "Rzeczpospolita", obecność zagranicznych przewoźników jest na polskich torach bardzo symboliczna. Leo Express kursuje z Wrocławia i Krakowa do Pragi, ale tylko w weekendy. Niemiecka Arriva obsługuje natomiast połączenia na Kujawach i Pomorzu, oraz z Bydgoszczy na Hel, ale są one dotowane przez samorząd. Spółka nie kryje, że ma ochotę na więcej – uzyskała też niezbędne zezwolenia, ale dopóki nie zwiększy taboru, nie będzie to możliwe. Podobny problem na Leo Express. W najlepszej sytuacji jest RegioJet, bo zakończył już zakupy i ma na stanie niemieckie składy, czeka tez na odbiór 15 wielosystemowych lokomotyw skonstruowanych przez Bombardiera.
W czerwcu przewoźnik chce zainaugurować kurs z Czech na Ukrainę z postojem w Krakowie. Czy uda się dotrzymać daty – nie wiadomo, bo Urząd Transportu Kolejowego nie wydał jeszcze zgody. Tym co spowalnia procedurę jest badanie, czy konkurencyjne przewozy nie zagrożą przewoźnikom dotowanym przez państwo. Leo Express złożył wniosek o zgodę na kurs na trasie Praga - Terespol w marcu, a zgodę otrzymał w grudniu.
PKP Intercity już się skarży. Ma poważną konkurencję
Przewoźnik zauważa, że w Czechach procedury działają bardziej sprawnie. Co więcej, regulator wydał zgodę z warunkami, których nie stosuje wobec polskich przewoźników. To przykład tego, że polskie urzędy tworzą nieprzyjazny klimat dla zagranicznej konkurencji, uważa poproszony o komentarz Janusz Majewski, prezes fundacji ProKolej.
Tak czy inaczej, Leo Express zgodę uzyskał i pociągi (po cztery pary dziennie) będą zatrzymywały się na następujących stacjach: Zebrzydowice, Pszczyna, Tychy, Katowice Ligota, Katowice, Sosnowiec Główny, Dąbrowa Górnicza, Zawiercie, Włoszczowa Północ, Opoczno Południe, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Mińsk Mazowiecki, Siedlce, Łuków oraz Terespol.
- Data rozpoczęcia kursowania zależy od szybkości decyzji, która powinna zostać wydana w ciągu jednego roku - zapewnia Juraj Andrejka.
Jak zauważa "Rzeczpospolita", może to ograniczyć wchodzenia na rynek kolejnych przewoźników, którzy uznają, że perspektywy ich działania w Polsce są niekorzystne. Jeśli tak się stanie, będzie to z korzyścią dla rodzimych przewoźników – i stratą dla pasażerów.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl