O pozyskiwaniu funduszy na rozwój firm rozmawiali:
● Małgorzata Bibrowska – dyrektor, Polska Agencja Inwestycji i Handlu
● Marek Szczepański – dyrektor Departamentu Programów Publicznych i Projektów Unijnych oraz dyrektor ds. współpracy z JST Bank Ochrony Środowiska
● Piotr Matczuk – Country Officer, Poland World Bank, IFC
● Rafał Baniak – prezes Zarządu Pracodawcy RP
● Kamil Mirowski – Senior Public Affairs Lead Polska & CEE Zalando
● Dominika Bagińska-Chyłek – kierownik Projektów, Dział Regulacji i Wsparcia Badań Sieć Badawcza Łukasiewicz-Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle "ORGMASZ"
● Maciej Bombol, dyrektor Działu Rynku Pierwotnego, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie
MODERATOR: Ernest Bodziuch – dziennikarz ekonomiczny, gospodarz programu "Szczerze o pieniądzach"
Jak pozyskać fundusze dla polskich firm?
Rafał Baniak, prezes Pracodawcy RP: – Przedsiębiorcy borykają się dziś z pozyskaniem finansowania, ale też warto zaznaczyć, że tych projektów nie ma zbyt wiele. To trudny moment dla firm – ledwo uporali się ze skutkami pandemii, a już mierzą się ze skutkami rosyjskiej agresji na Ukrainę.
Zdaniem Pracodawców RP nie brakuje możliwości wyjścia z kryzysu. – Pracodawcy szukają dziś stabilności i przewidywalności. Część narzędzi leży w gestii państwa.
Marek Szczepański, dyrektor Departamentu Programów Publicznych i Projektów Unijnych oraz dyrektor ds. współpracy z JST Bank Ochrony Środowiska:
– Liczymy, że nasi klienci będą mogli skorzystać z atrakcyjnych form dofinansowania – część z nich już jest i działa, np. kredyt na innowacje technologiczne, kredyty ekologiczne. Te rozwiązania się bardzo dobrze sprawdziły i są już wdrażane. Korzyścią będzie to, że przedsiębiorca po spełnieniu warunków, nie będzie musiał oddać całego kredytu.
Piotr Matczuk, Country Officer, Poland World Bank, IFC:
– Działamy podobnie do BOŚ i we wszystkich gospodarkach świata, ale koncentrujemy się na największych klientach. Wszelkie narzędzia dla małych i średnich przedsiębiorców realizujemy przez partnerów.
Małgorzata Bibrowska, dyrektor, Polska Agencja Inwestycji i Handlu:
– Wskazujemy ścieżkę, ale też dajemy gotówkę. Wspieramy inwestorów, którzy wchodzą do Polski. Działamy zarówno centralnie, jak i regionalnie. Nie obsługujemy największych korporacji, bo one sobie poradzą, jesteśmy skoncentrowani na tych najmniejszych. Chętni mogą dostać usługę i wiedzę za darmo. Wspieramy małe i średnie firmy – mamy ponad 3 tys. zgłoszeń. Zakładamy, że przedsiębiorstwa wyjdą poza granice naszego kraju.
I dodaje: – Naszą rolą jest uświadomienie tego, że zagraniczny kontrakt to dopiero początek sukcesu, przedsiębiorcy powinni mieć świadomość, że pieniądze to nie wszystko. Oznacza to spore zmiany wewnątrz organizacji oraz działania w celu pozyskania funduszy na dalsze działania.
Przyszłość to e-commerce
Dominika Bagińska-Chyłek, kierownik projektów, Dział Regulacji i Wsparcia Badań Sieć Badawcza Łukasiewicz-Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle "ORGMASZ":
– Przede wszystkim jesteśmy partnerem w prowadzeniu biznesu, nie rozdajemy pieniędzy. Wiele firm poszukuje rozwiązań technologicznych. Największy w historii program badań i rozwoju w Europie to Horizan Europe. Jest przewidziany jako wsparcie dla przedsięwzięć innowacyjnych i realizowanych we współpracy z partnerami międzynarodowymi.
Maciej Bombol, dyrektor Działu Rynku Pierwotnego, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie:
– Dzięki programom pomocowym szybko udało się odbudować gospodarkę. Najgorsze jednak przed nami. Sytuacja w Ukrainie to także wyzwanie dla polskich przedsiębiorców. GPW przez ponad 30 lat działalności udało się pozyskać naprawdę duże pieniądze. Giełda na całym świecie pełni istotną rolę w gospodarce, ale dużo zależy od koniunktury, sytuacji na rynku.
Kamil Mirowski, Senior Public Affairs Lead Polska & CEE Zalando zaprezentował wsparcie dla wybranej branży. – 76 proc. polskiego eksportu mody to kraje UE. Rynek eksportu i e-commerce to ogromna szansa. Niestety Polska jest w ogonie e-commerce. Brakuje bazy klientów, środków na promocję, są problemy z ofertą skierowaną do konkretnego przedsiębiorcy – zauważa.
I dodaje: – Platforma Zalando to 25 rynków, 50 mln aktywnych klientów. Ok. 100 polskich marek jest na Zalando i radzi sobie świetnie. Marki osiągają sukces w eksporcie. Poszerzamy naszą ofertę, firmy mogą eksportować, marki stają się widoczne na rynkach zagranicznych.
Podatki – trzeci czarny łabędź
Rafał Baniak zwracał uwagę na problemy z trzema systemami podatkowymi w jednym roku – to trzeci czarny łabędź dla polskich przedsiębiorców. – Wracając do finansowania, należy pamiętać głównie o środkach europejskich. Część funduszy, o których tu mowa nie jest jeszcze w pełni dostępna, w tym środki europejskie – zwraca uwagę.
Rafał Baniak podkreśla, jak ważne znaczenie ma stabilizacja i przewidywalność, a z drugiej strony uruchomienie środków europejskich.
– Dzisiaj Polska nie jest wymarzonym miejscem do inwestowania właśnie z tych powodów, o których powiedziałem wcześniej. Nie ma tutaj też przestrzeni i klimatu na nowe inwestycje – brakuje przewidywalności i stabilności.
Czy firmy chętnie wchodzą na GPW?
– Jest wiele spółek, które myśli, żeby wejść na rynek główny. Te spółki są faktycznie zainteresowane rozwojem. Główną barierą są tutaj wyceny na rynku kapitałowym, dla wielu spółek są one zbyt niskie – twierdzi Maciej Bombol.
I dodaje: – Polska gospodarka miała różne wyzwania przez ostatnie 30 lat. Polska jest na 2. miejscu pod względem tempa rozwoju wśród 25 najszybciej rozwijających się krajów.
Małgorzata Bibrowska: – Mamy ponad 7 tys. zapytań w tym roku. Zainteresowanie jest większe niż w latach ubiegłych. Przedsiębiorcy uczą się korzystać z pomocy, którą mamy do zaoferowania. Pomału uczymy się, że duże firmy powinny zaopiekować się mniejszymi. Małe firmy nie są konkurencją, zwłaszcza w dobie kryzysu. Później mogą natomiast śmiało konkurować na świecie.
Dominika Bagińska-Chyłek: – Sieć Łukasiewicza również widzi wzrost zainteresowania pomocą w kontekście możliwego dofinansowania i rozwoju. Sporo jest projektów nie tylko ze środków krajowych i unijnych. Staramy się zapewnić doradztwo, łączymy przedsiębiorców.
Rafał Baniak podsumowuje: – Żeby być w Polsce przedsiębiorcą, trzeba być urodzonym optymistą. Polski przedsiębiorca jest optymistą i będzie starał sobie poradzić, natomiast nie każdy przedsiębiorca sobie poradzi. Przerwy w łańcuchach dostaw, brak surowców, produktów – mamy do czynienia z kryzysem niedoboru. Z takim kryzysem ani Polska, ani świat, nie musiał sobie do tej pory radzić.
DZIĘKUJEMY, ŻE BYLIŚCIE Z NAMI - KONGRES ESG POLSKA MOC BIZNESU 2022!
PARTNER ZŁOTY: KGHM Polska Miedź, Microsoft PARTNER SREBRNY: BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, Lasy państwowe, ARP Agencja Rozwoju Przemysłu, PWC, McDonald's, Fundacja VEOLIA PARTNER ENERGETYCZNY: Tauron, PGE PARTNER+: BOŚ Bank, Grupa LuxMed, Totalizator Sportowy, POLREGIO, Pfizer, H&M PARTNER: PFR Polski Fundusz Rozwoju, Clouds on Mars, Zalando, PIOIRO, GPW, BROTHER, PAIH Grupa PFR, L’oreal, BSH, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Hanton, EkoPak, PKP Intercity, Medicover, LUX RAD, United, envirly, EkoEnergetyka PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej PATRONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Związek Województw Rzeczpospolitej Polskiej, Marszałek Województwa: dolnośląskiego, świętokrzyskiego, lubuskiego, opolskiego, mazowieckiego, lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego, wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego PARTNERZY I PATRONI MERYTORYCZNI: TOGETAIR, CCIFP Francusko-Polsko Izba Gospodarcza, Business Centre Club, NCBR Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Fundacja Republikańska, Stowarzyszenie Program Czysta Polska, Fundacja Polsat, Mindgram, PSMM Press-Service Monitoring Mediów, Klub Integracji Europejskiej, KIPR Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej Polskie NGO, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, , Infarma, AZS Warszawa, Akademicki Związek Sportowy, Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii, Omenaa Fundation, Rafał Brzoska Fundation, ZUS Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Krajowa Izba Gospodarcza, PARP, Instytut Biznesu, IOŚ-PIB, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polskie Regiony, Polski Komitet Olimpijski, PSPA Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Columbus, NASK, Igrzyska Europejskie Kraków Małopolska, APPLIA, Konfederacja Lewiatan, Future Collars GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Akademia Górniczo Hutnicza w im. Stanisława Staszica w Krakowie, Politechnika Warszawska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie PARTNER MIĘDZYNARODOWY: World Bank Group, UN Global Compact, ERCST European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Interia Biznes, Interia Zielona GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, Money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: Polskie Radio, Polskie Radio Program I, Polskie Radio Program III, Polskie Radio24 PATRONI MEDIALNI: PAP Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Energetyka 24, Polska Press Grupa, I.pl, Strefa Biznesu, Brief, Teraz Środowisko, Audytorium 17, Radio dla Ciebie, Radio Poznań, Radio Opole, Radio Lublin, Comparic24.tv, Przedsiębiorcy@eu, TVP3 Katowice, TVP3 Rzeszów, TVP3 Lublin, TVP3 Katowice, Enerad.pl, Agencja Informacyjna, okrakow.pl, Tworzywa.pl, Wysokie Napięcie, Biznes Hub, Obserwator Gospodarczy, Biotechnologia.pl, Siła Nauki, Ecoekonomia.pl, Pod prąd, Smart Me, ŚlaskiBiznes.pl, FXmag, Poradnik Pracownika, Poradnik Przedsiębiorcy, wFirma, Wiadomości Warszawskie GŁÓWNY PARTER OOH: OHH.PL
Płatna współpraca z Kongresem ESG