Polacy coraz częściej robią zakupy w sieci. Kupujący online stanowią 62 proc. wszystkich badanych internautów - wynika z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2019”. Najchętniej kupujemy odzież, dodatki, akcesoria, ale także obuwie, książki, płyty, filmy oraz kosmetyki. Zakupy online już dawno przestały być postrzegane jako skomplikowane i ryzykowne – ich zwolenników wciąż przybywa, a firmy, które zajmują się sprzedażą online, od dobrych kilku lat osiągają świetne wyniki.
Zakupy szybkie i wygodne
Kupowanie online jest proste. Znajdź produkt w sklepie internetowym, dodaj go do koszyka, podaj swoje dane w formularzu zamówienia, zaakceptuj regulamin i sfinalizuj transakcję. Warto zarejestrować się w sklepie, aby otrzymać potwierdzenie złożenia zamówienia oraz śledzić status przesyłki.
Internetowe sklepy oferują wiele metod płatności. Zazwyczaj mamy wybór pomiędzy szybkim przelewem bankowym, BLIKIEM lub kartą płatniczą. Czasem sprzedawcy dają możliwość wyboru płatności za pobraniem – to dowód na to, że ufają kupującemu.
Prawo chroni kupujących przez internet
Jeśli kupujesz w sprawdzonych sklepach, ryzyko bycia oszukanym jest minimalne. Prawo daje kupującemu szereg rozwiązań, aby mógł on dochodzić swoich racji. Sprzedawca ma dużo więcej obowiązków.
Oto najprostszy przykład: Towar nie spełnił Twoich oczekiwań? Możesz go zwrócić bez podania przyczyny. Masz na to 14 dni począwszy od dnia następującego po dniu, w którym dotarła do Ciebie przesyłka. W ciągu kolejnych 14 dni od odstąpienia od umowy musisz zwrócić zakupiony towar.
Czy zakupy przez internet są bezpieczne?
Zakupy przez internet są bezpieczne, ale to bezpieczeństwo zależy również od Ciebie. Bank występuje w roli pośrednika pomiędzy sprzedającym a kupującym. Gwarantuje bezpieczeństwo transakcji. Niedawno banki jeszcze bardziej zwiększyły poziom zabezpieczeń. Logowanie do bankowości internetowej wymaga teraz podwójnej weryfikacji. Zanim zapłacisz za swoje zakupy, musisz podać już nie tylko hasło, ale też kod z wiadomości SMS lub skorzystać z mobilnej autoryzacji.
A co Ty możesz zrobić, aby bezpiecznie kupować w internecie? Kupuj w sprawdzonych sklepach. Sprawdzaj opinie innych klientów. Jeśli sklep nie ma żadnych opinii, powinno to wzbudzić Twoje podejrzenia.
Czy płatności kartą w internecie są bezpieczne?
Dlaczego płatności kartami w internecie wciąż cieszą się dużą popularnością? Odpowiedź brzmi: chargeback (obciążenie zwrotne). Jeśli płacisz kartą, chargeback zapewnia Ci dodatkową ochronę. Gdyby sprzedawca okazał się nieuczciwy, masz szansę na odzyskanie środków bez jego udziału. Złóż reklamację w banku (w Santander Bank Polska zrobisz to bez wychodzenia z domu) lub bezpośrednio u przedstawiciela organizacji płatniczej np. Visa lub MasterCard.
Nieuczciwi sprzedawcy wiedzą, że płatności kartowe dają świadomemu konsumentowi dużą przewagę w ewentualnym sporze. Czasem umyślnie nie udostępniają w swoich sklepach takiej możliwości – żeby utrudnić lub wręcz uniemożliwić odzyskanie pieniędzy swoim niezadowolonym klientom.
Jak kupować bezpiecznie w internecie?
Omijaj sklepy internetowe, które nie posiadają certyfikatu bezpieczeństwa - potwierdza go ta charakterystyczna zielona kłódka na pasku adresu strony. Jeśli jej nie ma – Twoje dane mogą zostać przejęte i wykorzystane przez osoby trzecie. Dotyczy to w szczególności danych kart kredytowych.
Często lepiej jest zapłacić kilka złotych więcej za towar, niż się później stresować.
Wyjaśnienia pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym objętych tym materiałem znajdziesz na santander.pl/PAD. Konto to rachunek płatniczy. Przelew bankowy jest poleceniem przelewu. Aplikacja Santander mobile i bankowość internetowa to usługi bankowości elektronicznej.