Tuż przed upływem 12 miesięcy od dnia otrzymania subwencji finansowej z Tarczy PFR 1.0 (PFR zakłada około 10 dni roboczych) w naszej bankowości elektronicznej znajdziemy propozycję z PFR, co do wysokości kwoty, którą – zgodnie z regulaminem programu – powinniśmy zwrócić. Będzie to wstępnie uzupełniony formularz oświadczenia o rozliczeniu.
Rozliczenie krok po kroku
Co powinniśmy zrobić z tym dokumentem?
– Przedsiębiorca powinien dokładnie zapoznać się z jego treścią. Edycja danych, w tym możliwość uzupełniania, będzie możliwa dokładnie po 12 miesiącach od dnia wypłaty subwencji finansowej i przez kolejnych 10 dni roboczych. Następnie formularz należy zatwierdzić kodem autoryzacyjnym z banku i wysłać do PFR – wylicza Tomasz Krygier, ekspert Polskiego Funduszu Rozwoju.
Ważne, by przed złożeniem oświadczenia dokładnie sprawdzić, jakie dane PFR uzyskał z rejestrów publicznych (ZUS-u, Ministerstwa Finansów czy Krajowej Administracji Skarbowej) i wyjaśnić u źródła, a następie poprawić ewentualne rozbieżności.
Dodatkowo małe i średnie firmy powinny uzupełnić kwotę skumulowanej straty gotówkowej na sprzedaży. W przeciwnym wypadku PFR założy, że straty nie było.
Uprawnieni do całkowitego umorzenia subwencji powinni też podać spadek przychodów ze sprzedaży, a także sprawdzić i ewentualnie poprawić kody PKD w zakresie prowadzonej działalności.
Na podstawie uzupełnionych przez nas danych, po 15 dniach roboczych, PFR wyda ostateczną decyzję o tym, w jakiej wysokości subwencja została umorzona i jaką kwotę powinniśmy zwrócić.
– Kwestionowanie wysokości tej kwoty jest możliwe w postępowaniu wyjaśniającym. Zapytanie należy złożyć w ciągu 10 dni roboczych od momentu udostępnienia decyzji. Jednak to zostanie wszczęte pod warunkiem, że przedsiębiorca podjął wcześniej próbę wyjaśnienia rozbieżności między danymi przedstawionymi przez PFR a stanem faktycznym. Jeśli zaakceptował i wysłał oświadczenie bez uwag, nie ma prawa kwestionować wyliczeń PFR – uczula Patryk Wyczółkowski, ekspert PFR.
Razem z decyzją otrzymamy też harmonogram spłaty części otrzymanej subwencji.
– Dokumentu nie dostanie przedsiębiorca, który uzyskał 100 proc. umorzenia lub – przeciwnie – zostanie zobowiązany do oddania całości przyznanej rok temu kwoty. PFR może też nie być w stanie ustalić kwoty umorzenia. W tym przypadku z automatu uruchomi postępowanie wyjaśniające. Wówczas cały proces wydłuży się nawet do 6 miesięcy – tłumaczy Patryk Wyczółkowski.
Co w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie ma już rachunku w banku, za pośrednictwem którego otrzymał subwencję? Wówczas nie ma możliwości złożenia oświadczenia o rozliczeniu, a tym samym będzie musiał zwrócić 100 proc. otrzymanej subwencji.
– Rozwiązaniem tego problemu jest przywrócenie relacji z bankiem i ponowne założenie rachunku wraz z usługą bankowości elektronicznej. Należy to zrobić przed terminem złożenia oświadczenia o rozliczeniu – sugeruje Tomasz Krygier.
Umorzenie częściowe. Jak to liczyć?
Całość subwencji będą musieli zwrócić ci przedsiębiorcy, którzy w ciągu 12 miesięcy od daty otrzymania wsparcia zaprzestali prowadzenia działalności (zawiesili ją, rozpoczęli proces likwidacji, otworzyli postępowanie upadłościowe lub restrukturyzacyjne).
Z kolei większość może liczyć na umorzenie 75 proc. otrzymanego przed rokiem wsparcia. Jak to wygląda w praktyce?
– Zgodnie z zasadami ogólnymi, 25 proc. subwencji należy zwrócić. Kolejne 25 proc. może być umorzone, o ile firma kontynuowała swoją działalność przez 12 miesięcy od dnia przyznania wsparcia – zwraca uwagę Krzysztof Słomiński, ekspert PFR.
Czy pozostałe 50 proc. subwencji w przypadku mikroprzedsiębiorstw oraz 25 proc., gdy mowa o małych i średnich firmach, zostanie umorzone, zależy od tego, jak firma poradziła sobie przez ostatnie 12 miesięcy z kwestią utrzymania stanu zatrudnienia.
Dane dotyczące wielkości zatrudnienia PFR uzyska z ZUS-u. Jak jest liczony stan zatrudnienia i jak to wpływa na ostateczną wysokość umorzenia lub zwrotu, eksperci tłumaczą podczas webinaru.
Można to też sprawdzić w regulaminie oraz na stronie PFR.
W przypadku małych i średnich firm umorzenie kolejnych 25 proc. subwencji zależy od wartości skumulowanej straty gotówkowej ze sprzedaży.
Czym jest ta wartość i jak ją liczyć, również można sprawdzić w regulaminie i na stronie PFR. Warto także posłuchać, co mówią eksperci podczas wspomnianego webinaru.
Kwota, którą powinniśmy zwrócić (nie jest oprocentowana), zostanie rozłożona na 24 raty płatne do 25. każdego miesiąca. Spłatę rozpoczynamy po upływie 13 miesięcy liczonych od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym wypłacono subwencję. Jeśli więc wsparcie otrzymaliśmy w maju 2020 roku, to rozpoczęcie spłaty nastąpi w lipcu 2021 roku. Spokojnie, nie trzeba tego liczyć. Wszystko znajdziemy w harmonogramie spłaty.
Ci, którzy chcieliby spłacić zobowiązanie wcześniej, powinni złożyć w banku dyspozycję nadpłaty.
– Należy to zrobić co najmniej miesiąc przed planowaną datą nadpłaty. Kwota nie może być mniejsza niż dwukrotność raty. Trzeba też zdecydować, czy nadpłata ma się przełożyć na zmniejszenie okresu spłaty, czy obniżkę wysokości raty – tłumaczy Alina Nieplowicz, ekspert PFR.
Za opóźnienia w spłacie bank naliczy odsetki ustawowe. A brak spłaty dwóch rat może być podstawą do wypowiedzenia przez PFR umowy i konieczności zwrotu całej kwoty w terminie 14 dni roboczych.
Kto otrzyma 100 proc. umorzenia?
Przedsiębiorcy, którzy spełnią określone warunki, mogą liczyć na całkowite umorzenie uzyskanej subwencji. Mówimy tu o:
• nieprzerwanym prowadzeniu działalności przez 12 miesięcy od momentu otrzymania wsparcia z PFR;
• braku statusu przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji na dzień 31 grudnia 2019;
• faktycznym wykonywaniu działalność gospodarczej, która obejmuje co najmniej jeden z 54 wskazanych w regulaminie programu kodów PKD (nie musi to być kod główny);
• spadku przychodów ze sprzedaży na poziomie minimum 30 proc.
Jeśli chodzi o wyliczenie spadku przychodów ze sprzedaży, PFR daje przedsiębiorcom do wyboru dwa okresy porównawcze: kwiecień–grudzień 2020 lub październik–grudzień 2020 vs. analogiczne okresy 2019 roku. Jak wyliczyć spadek przychodów, eksperci tłumaczą podczas webinaru.
– 100 proc. umorzenia subwencji jest również możliwe w przypadku tych przedsiębiorców, którzy nie skorzystali z Tarczy Finansowej 2.0. Wystarczy, że wskażą kod PKD i podadzą spadek wartości sprzedaży – mówi Patryk Wyczółkowski.
A kiedy zwracamy całość udzielonego wparcia? Gdy nie złożymy w terminie oświadczenia o rozliczeniu subwencji. I jeśli PFR ustali, że naruszyliśmy inne warunki programu.
– Ważne, by być w stałym kontakcie z bankiem. Sprawdzać komunikaty w bankowości elektronicznej i śledzić stronę PFR. Odpowiedzi na pytania udzielają też nasi konsultanci pod numerem infolinii: 800 800 120. Polecam też udział w naszych webinarach – sugeruje Tomasz Krygier.
Na szkolenia online można się zapisać na stronie PFR.
Materiał powstał we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju.