Kiedy jest dobry moment do rozmowy o podwyżce?
Nie zawsze podjęcie tematu podwyżki będzie krokiem w dobrą stronę dla pracownika. Czasem może to zadziałać nawet na Twoją niekorzyść. Dobrą chwilą na zainicjowanie rozmowy o podwyżce jest początek roku, jako nowe otwarcie. Takim momentem jest również uzyskanie awansu zawodowego, który najczęściej wiąże się z wyższą płacą.
Rozmawiaj o podwyżce wtedy, gdy Twoja firma ma stabilną sytuację finansową, np. wiesz, że pozyskaliście dużego klienta albo podpisaliście długoterminową umowę o współpracę. Jeśli sytuacja finansowa przedsiębiorstwa, w którym pracujesz, jest co najmniej trudna, lepiej w ogóle nie podejmuj tematu wyższej pensji – możesz w ten sposób tylko pokazać egoistyczne podejście i to, że zależy Ci wyłącznie na własnym interesie.
O podwyżce rozmawiaj, jeśli z obiektywnego punktu widzenia istnieją przesłanki do tego, że Twoja praca jest cenna dla przedsiębiorstwa i przynosi mu wartość dodaną. Przyjmując dodatkowe obowiązki zawodowe, masz większe szanse na rozmowę o zwiększeniu wynagrodzenia, która zakończy się pozytywnie.
Jak rozmawiać z pracodawcą o podwyżce?
Jeśli już wiesz, kiedy jest najlepszy moment na zorganizowanie rozmowy o wyższej pensji, pora dowiedzieć się, jak prowadzić taką dyskusję. Jak rozmawiać o podwyżce? Dobrze się do niej przygotuj. Na przykład na kartce wypisz sobie atuty dotyczące Twojej pracy, które przemawiają za wyższym wynagrodzeniem. Zastanów się nad takimi kwestiami jak:
- odniesione przez Ciebie sukcesy, które przynoszą wartość dodaną dla firmy;
- posiadane kompetencje – być może w ostatnim czasie podniosłeś je, a są one cenne dla przedsiębiorstwa;
- zwiększenie Twoich obowiązków zawodowych,
- zwiększenie odpowiedzialności za wykonanie powierzonej pracy.
Idąc na rozmowę o podwyżkę, musisz być do niej solidnie przygotowany i mieć w zanadrzu argumenty, które pozwolą Ci na przekonanie szefa. Sukcesy zawodowe, np. pozyskanie dla firmy ważnego klienta, awans czy rozwój kompetencji to koronne powody przemawiające za zwiększeniem pensji. Jeśli jesteś młodym pracownikiem, to o podwyżkę możesz starać się na przykład wówczas, gdy uzyskałeś większą samodzielność w swojej pracy i przeszedłeś pozytywnie okres próbny zatrudnienia.
W przypadku gdy od dłuższego czasu otrzymujesz to samo wynagrodzenie, a przy tym rozwinęła się wysoka inflacja w gospodarce lub też na Twoim stanowisku w innych firmach zarabia się już o wiele lepiej, możesz powołać się na takie kwestie podczas rozmowy o podwyżce z szefem.
Jak (nie) rozmawiać o podwyżce?
Rzeczowa rozmowa pozwala na osiągnięcie konsensusu również przy podwyżce, ale są takie argumenty, które nie powinny być przy niej podnoszone. Nie używaj takich jak:
- brak podwyżki spowoduje, że odejdziesz – takie ultimatum może doprowadzić do zwolnienia z pracy;
- problemy osobiste – tak naprawdę Twoich przełożonych nie interesuje utrata pracy przez współmałżonka, zaciągnięcie kredytu mieszkaniowego czy podwyższenie czynszu za mieszkanie;
- porównywanie pensji Twojej i Twoich współpracowników.
Agresywna postawa i żądanie podwyżki to zwykle droga donikąd. Przedsiębiorca nie będzie chciał podwyższać wynagrodzenia komuś, dla kogo ewidentnie jedyną motywacją do pracy jest pensja.
Wiedząc, jak rozmawiać o podwyżce wynagrodzenia, pozostaje już tylko umówienie się na rozmowę. Najlepiej poprosić szefa o spotkanie w gabinecie czy w sali konferencyjnej. Rozmowy o podwyżce na korytarzu czy w zakładowej stołówce nigdy nie są najlepszym wyjściem. Potrzebny jest do nich spokój i zachowanie prywatności.