Zanim wyznaczymy cel i zapiszemy deadline w kalendarzu, warto przyjrzeć się sytuacji, w jakiej obecnie znajduje się firma. Dopiero dobrze znając sytuacje przedsiębiorstwa można myśleć o tym, w jakim miejscu powinno się ono znaleźć w przyszłości. Skuteczne planowanie i realizacja celów biznesowych oraz zarządzanie projektami wymaga struktury, strategii i konsekwencji.
Jakie mogą być zatem cele biznesowe? To wyniki, które chcesz osiągnąć podczas realizacji długoterminowej wizji firmy. Skuteczna realizacja wyznaczonych celów świadczy o sukcesie przedsiębiorstwa, a wyznaczanie kolejnych kroków milowych może stać się motorem napędowym.
Określ konkretny cel
Ważne jest, aby cel był jasny, mierzalny i osiągalny. Wyobraź sobie, co chcesz osiągnąć i sformułuj to jako konkretny cel biznesowy. Na przykład, zamiast powiedzieć "chcę zwiększyć sprzedaż", możesz określić cel jako "zwiększenie sprzedaży o 20% w ciągu następnych 6 miesięcy". Dobrym rozwiązaniem jest też rozbicie celu na mniejsze kroki. Po ustaleniu celu, rozłóż go na mniejsze, konkretne zadania. Podziel główny cel na mniejsze, które musisz zakończyć, aby go osiągnąć. Określ, jakie działania i zasoby są potrzebne do wykonania każdego z zadań. Realizując mniejsze zadania łatwiej będzie dotrzeć do mety.
Harmonogram to podstawa
Stwórz harmonogram, który określa terminy realizacji poszczególnych zadań. Nie wystarczy końcowa data, do której chcesz zrealizować cel. Wiele osób działa efektywnie, kiedy nad głową ma deadline. Nie chodzi tylko o formę "straszaka". Widząc dobrze rozpisany harmonogram i znając kolejne jego punktu trudniej będzie odkładać wszystko na ostatnią chwilę.
W przypadku własnej działalności doskonale sprawdza się powiedzenie "ufaj, ale kontroluj". Przypisz odpowiedzialność za każde zadanie i monitoruj postęp w ich realizacji. Regularne przeglądy postępu pomogą Ci utrzymać tempo i dostosować strategię, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Zidentyfikuj zasoby
Upewnij się, że masz odpowiednie zasoby, takie jak ludzie, technologia, budżet i infrastruktura, które będą potrzebne do realizacji celu. Realnie oceń, kogo i czego potrzebujesz. Weź pod uwagę urlopy i okresy słabsze dla twojej branży. Jeśli czegoś brakuje, zidentyfikuj, jakie środki należy podjąć, aby je zdobyć lub dostosować swoje cele w zależności od dostępnych zasobów.
Niezależnie od tego, w którym momencie realizacji projektu jesteś, monitoruj i mierz postępy w dążeniu do osiągnięcia wyznaczonych celów biznesowych. Określ konkretne wskaźniki, które pozwolą ci ocenić, czy osiągasz zamierzone wyniki. Regularne monitorowanie pozwoli dostosować swoje działania w razie potrzeby i podejmować szybkie działania korygujące.
Gra zespołowa
Jeśli realizacja biznesowego celu wymaga pracy całego zespołu, warto pamiętać o dobrej komunikacji i motywacji. Wyjaśnij, dlaczego cele są ważne i jak ich realizacja przyczyni się do sukcesu firmy. Pamiętaj, aby komunikować cele jasno i często, aby wszyscy mieli pełne zrozumienie i byli zmotywowani do wspólnego dążenia do sukcesu.
Cele SMART
Jedną z metod wyznaczania i realizacji celów biznesowych jest metoda SMART. Ma ona ułatwić proces wyznaczania i sprawić, by cel był możliwy do zrealizowania. Jej składową są kryteria które zakładają, że cele biznesowe powinny być:
• S – sprecyzowane (specific)
• M – mierzalne (measurable)
• A - osiągalne (Achievable)
• R – istotne (Relevant)
• T – określone w czasie (Time - bound)
Jeśli cel spełnia wszystkie powyższe kryteria, proces jego realizacji może przebiegać sprawniej, dając firmie większe szanse na osiągnięcie zaplanowanego celu. Nie należy zapominać, że zarządzanie realizacją celów biznesowych to skomplikowany proces, podczas którego podejmowanych jest mnóstwo decyzji. Nic dziwnego więc, że zdarzają się błędy. Najważniejsze jednak, by pozostać elastycznym i wyciągać wnioski na przyszłość. Biznes to dynamiczne środowisko, które może wymagać dostosowania strategii. Bądź elastyczny i gotów na wprowadzanie zmian w planach, jeśli sytuacja tego wymaga. Ucz się na błędach i korzystaj z nich jako okazji do rozwoju i doskonalenia swojego podejścia. Komunikuj zespołowi to, co dzieje się w ramach realizacji projektu i jakie masz pomysły na naprawę ewentualnych błędów.