Reklamacja to nie zwrot
Najważniejszą kwestią, którą należy podkreślić na początku, jest to, że reklamacja nie jest tym samym co zwrot produktu. Wielu osobom mylą się te pojęcia. Zwrot towaru nie musi wynikać z wady produktu. Co do zasady, sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwego produktu. Wyjątek stanowi sprzedaż na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Wtedy konsument może zwrócić produkt bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni. Wiele sklepów, walcząc o klienta, oferuje jednak wygodą politykę zwrotów nawet w przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych.
Reklamację można złożyć w sytuacji, gdy zakupiony towar ma wadę, a konsument może żądać naprawy, wymiany lub zwrotu wpłaconych środków. Jej podstawą może być rękojmia lub gwarancja. Co do zasady korzystniejsze dla konsumenta jest skorzystania z opcji rękojmi, ponieważ jest ona określona w przepisach prawa, których sprzedawca nie będzie mógł zmienić na niekorzyść konsumenta. W przypadku gwarancji uznanie reklamacji zależy od gwaranta, dlatego klienci często skarżą się na nieprzychylne dla nich decyzji.
Reklamacja produktów w Biedronce
Jak wygląda składania reklamacji w sieci Biedronka? Cała procedura jest dość prosta i przebiega w standardowy sposób. Klienci sklepów Biedronka mogą reklamować towary w wybranym sklepie, niekoniecznie tam, gdzie dokonali zakupu. Wyjątek stanowią sklepy franczyzowe Biedronki, dlatego warto sprawdzić ich listę na stronie Biedronki lub sprawdzić paragon, na którym powinna widnieć taka informacja.
Warto na formularzu reklamacyjnym zaznaczyć rękojmię jako podstawę składania reklamacji. Trzeba jednak pamiętać, że kupujący może z niej skorzystać w ciągu dwóch lat od momentu zakupu. Sprzedawca nie może także odmówić przyjęcia reklamacji, chyba że wynika to wprost z przepisów.
Jak złożyć reklamację w Biedronce?
Reklamacja w Biedronce powinna zostać spisana w formie formularza zgłoszenia reklamacji w sklepie, a następnie przyjęta. Klient może przyjść także z własnym formularzem, jednak lepiej skorzystać z przygotowanego przez sieć. Najłatwiej wybrać się do danego sklepu wraz z wadliwym produktem oraz dowodem zakupu (najlepiej paragonem) i tam wypełnić dokument. Można także skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta Biedronki telefonicznie, mailowo czy przez aplikację, jednak wizyta w sklepie i tak będzie konieczna, by dostarczyć zakupiony produkt.
W formularzu trzeba wypełnić m.in. swoje dane, datę zakupu czy opisać wadę, ale także określić swoje żądanie. Można domagać się wymiany, naprawy, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, czyli zwrotu gotówki. O naprawdę lub wymianę można starać się przez okres roku od dnia stwierdzenia wady, a w przypadku obniżenia ceny lub zwrotu gotówki klient ma na to dwa lata od momentu zakupu.
Jeżeli podstawą reklamacji ma być gwarancji, reklamację można składać zarówno w sklepie, jak i bezpośrednio u gwaranta. Trzeba pamiętać jednak, że obowiązuje wtedy określony czas gwarancji, a uznanie reklamacji zależy od gwaranta.
Status złożonej reklamacji można śledzić na stronie www.biedronka.pl/pl/status-reklamacji lub kontaktować się z biurem obsługi.